Exoplaneta Pr0201 b v představách malíře. Credit: NASA, JPL

Astronomové našli další planetu v hvězdokupě.

Počet známých exoplanet nedávno překročil alespoň symbolicky hranici jedné tisícovky. Seznam planet v hvězdokupách by se vám však vlezl na ušmudlaný kousek papíru. Znamená to, že planety v hvězdokupách budou vzácné? Podle některých studií nikoliv. Planety by se mohly v hvězdokupách vyskytovat poměrně hodně.

Letos vyšla například studie založena na pozorování Hubblova dalekohledu, která zkoumala bílé trpaslíky v hvězdokupě Hyády. U mnoha z nich našla znečištěnou atmosféru, což naznačuje dávnou přítomnost planet nebo alespoň asteroidů. Více v článku.

Do dnešních dní bylo nalezeno několik planet v hvězdokupách:

Hvězdokupa Hyády, zdroj: Wikipedia

Nyní k nim přibyla HD 285507 b v hvězdokupě Hyády. Jedná se o horkého jupitera s oběžnou dobou 6 dní a hmotnosti 0,91 Jupiteru. Planeta obíhá kolem oranžového trpaslíka po mírně protáhlé dráze (e = 0,086).

Za objevem stojí 1,5 m dalekohled Tillinghast Reflector na Fred L. Whipple Observatory. Cílem pozorovací kampaně bylo měření radiálních rychlostí asi 30 hvězd v Hyádách ve snaze nalézt planety o hmotnosti alespoň 0,5 Jupiteru a oběžnou dobou kratší 10 dní.

Hvězdokupa Hyády je pozorovatelná v souhvězdí Býka i pouhým okem. Nachází se 150 světelných let od nás.

Zdroj: HD 285507b: An Eccentric Hot Jupiter in the Hyades Open Cluster