Kde koupit hvězdářský dalekohled a jak ho vybrat? Základní rady a tipy

Chcete pozorovat krátery na Měsíci, největší měsíce Jupiteru, Saturnovy prstence, fáze Venuše nebo spatřit Mars jako červený kotouček? K tomu všemu nepotřebujete drahý hvězdářský dalekohled.

Pračku, televizi, lednici kupoval asi každý, ale i tak není výběr zrovna jednoduchý, že? Hvězdářský dalekohled možná vybíráte poprvé v životě, a tak se vám sejde pár tipů a rad.

Koupit hvězdářský dalekohled

Než koupíte hvězdářský dalekohled…

• Pro koho je dalekohled určený? Začátečníkovi nebo dítěti lze doporučit asi spíše dalekohled s azimutální montáží, který je pro ovládání jednodušší.
  • Kde budete pozorovat? Pro pozorování ze zahrady můžete sáhnout po montáži typu Dobson. U balkonu se možná nejvíce hodí zrcadlový dalekohled, který mívá okulár na tubusu, takže se při pozorování nemusíte krčit u podlahy balkonu.
  • Budete dalekohled přepravovat autem, například na chatu? Pak se podívejte, zda se vám vleze do auta. Vyrábí se dokonce i cestovní dalekohledy.
  • Hvězdářské dalekohledy je vhodné kupovat u specializovaného prodejce. Můžete si vybírat z desítek dalekohledů a dostupné jsou relevantní informace. Specializovaných prodejců astronomické techniky u nás mnoho není. Jedním z nich je obchod NoveDalekohledy.czS výběrem vám pomůže rozcestník na titulní stránce (dalekohledy pro začátečníky, dalekohledy pro děti,…). Podrobnější filtraci podle jednoduchých kritérií provedete s iPoradcem (odkaz v obchodě vlevo nahoře).
  • Kosmický dalekohled Jamese Webba stál 240 miliard korun. Vy si ale můžete pořídit jednoduchý „dalekohled na hvězdy“ za zhruba 3 tisíce Kč. Samozřejmě nečekejte, že v této cenové relaci bude mít dalekohled kvalitní optiku nebo zpracování (šrouby jsou obvykle z plastu apod.) a to ani tehdy, když se jedná o dalekohledy kvalitních značek, jako jsou SkyWatcher nebo Celestron. Pro občasného pozorovatele může být ale i jednoduchý a levný dalekohled dostačující.
  • Při výběru astronomického dalekohledu se moc nedívejte na zvětšení. Důležitá je velikost dalekohledu — průměr objektivu. Čím větší je, tím více fotonů dalekohled posbírá a tím méně jasné objekty uvidíte. Krátery na Měsíci, čtyři největší měsíce Jupiteru nebo Saturnovy prstence uvidíte už v dalekohledu s průměrem 60 mm.

Naše tipy

Hvězdářský dalekohled Binorum Genesis 76/700 AZ2 + Měsíční filtr

Ideální pro začátečníka: Tento malý kompaktní model Newtonova dalekohledu Vám umožní podrobně prozkoumat povrch Měsíce a planet či Saturnovy prstence, můžete vidět i některé z hvězdokup a galaxií. Se svými skromnými parametry a primárním zrcadlem o průměru 76 mm je ideální pro začátečníky v astronomii. Součást balení jsou hvězdářský dalekohled včetně stativu, Měsíční filtr, dva okuláry s různým stupněm zvětšení, hledáček, Barlow čočka.

Hvězdářský dalekohled Sky-Watcher AC 70/500 AZ-2

Pro začátečníka: Dobrý čočkový dalekohled o průměru 70 mm pro začátečníka na azimutální montáži. Lehká, ale robustní konstrukce usnadňuje přepravu a uskladnění dalekohledu.

Hvězdářský dalekohled Binorum Genesis 76/700 AZ2 + Měsíční filtr

Lidovka ideální pro začátečníka: Dobrý dalekohled pro začátečníka za rozumnou cenu. Průměr zrcadla je 76 mm. Součástí balení je měsíční filtr. V dalekohledu je Měsíc velmi jasný, filtr vám pohled na jeho detaily zpříjemní.

Podrobnosti

Adaptér na chytré telefony Binorum SmartPhoto 1.25"

Pro focení mobilem: Ostřílení amatérští astronomové sice používají CCD kamery, ale pokud si chcete zkusit udělat snadným způsobem fotografii Měsíce či Marsu, můžete zkusit i fotografovat mobilem. Tento adaptér vám umožňuje instalovat na svůj teleskop, mikroskop, triedr nebo pozorovací dalekohled libovolný model chytrého telefonu. Nyní můžete pořizovat snímky Saturnových prstenců, zaznamenávat kvalitní videa divoké zvěře, zachycovat pohyby nálevníků a fotografovat řadu dalších zajímavostí. Na internetu najdete spoustu fotografií nebeských těles z mobilu (stačí pohledat přes Google).

Hvězdářský/pozorovací dalekohled Binorum Traveler 70/400 AZ + Měsíční filtr

Pro začátečníka: Kompaktní stolní dalekohled o průměru objektivu 70 mm s ohniskovou vzdáleností 400 mm. Jedná se o stolní dalekohled, takže vhodný pro pozorování například ze zahrady, terasy, případně okna. Pro pozorování z balkonu je vhodné koupit dalekohled s jiným stativem. Dalekohled by mělo být také možné instalován na jakýkoliv fotografický stativ bez dalších úprav, protože se shoduje se závity stativů fotoaparátů.

Základní typy hvězdářských dalekohledů

Hvězdářské dalekohledy dělíme na dva základní typy: čočkové (refraktory) a zrcadlové (reflektory). Rozdíl mezi nimi je už podle názvu jasný – čočkový obsahuje uvnitř soustavu čoček, kdežto zrcadlový pracuje se soustavou zrcadel.

Čočkové astronomické dalekohledy (refraktory) jsou obvykle s azimutální montáží (vhodnější pro začátečníka). Zjednodušeně lze také říci, že refraktory jsou vhodnější pro pozorování jasných objektů — Měsíce a planet. Ty ale můžete samozřejmě pozorovat také se zrcadlovým dalekohledem.

Čočkový dalekohled. 1: objektiv, 2: okulár. Foto: Szőcs TamásTamasflex, Wikipedia CC BY-SA 3.0

Zrcadlové astronomické dalekohledy (reflektory) jsou obvykle na paralaktické montáži, jsou vhodnější k pozorování vzdálených objektů (mlhoviny, galaxie) a komet. Zrcadlové dalekohledy s paralaktickou montáží jsou také vhodné k fotografování. Za stejnou cenu dostanete také často větší dalekohled (větší průměr objektivu).

Jeden z typu zrcadlového dalekohledu. 1: objektiv, 2: sekundární zrcadlo, 3: okulár. Foto: Krishnavedala, CC BY-SA 4.0

Montáže hvězdářských dalekohledů

K astronomickému dalekohledu potřebujete také stativ a montáž. Existuji přitom dva nejčastější typy montáží:

• Azimutální montáž – podobná fotografickému stativu. Dalekohled se otáčí kolem dvou os – nahoru v horizontálním směru a okolo v rámci azimutu. Laikovi lze doporučit právě tuto jednoduchou montážUrčitým druhem je tzv. Dobsonova montáž, která je velmi oblíbena mimo jiné pro svou jednoduchost – lze ji vytvořit ze tří desek.
  • Paralaktická (rovníková) montáž – osa této montáže míří k světovému pólu, ta druhá je na ní kolmá. Co a k čemu to je? Asi každý ví, že se hvězdy, Měsíc a Slunce se po obloze pohybují vlivem otáčení Země. Při pohledu pouhým okem si toho možná všimnete po pár desítkách minut, ale při pozorování dalekohledem je to mnohem patrnější. Když se díváte například na Měsíc, tak vám postupně ujíždí ze zorného pole. U paralaktické montáže se vám podaří objekt mnohem lépe udržet v zorném poli. Čím větší je zvětšení, tím je to důležitější. Je také možné připojit tzv. hodinový strojek, který dalekohled postupně otáčí stejně rychle, jako rotuje Země. Objekt je tak pořád v centru zorného pole. Paralaktickou montáž je ale potřeba ustavit. Přesné ustavení není jednoduché, pro zběžné ustavení stačí osu dalekohledu nasměrovat na sever. Paralaktická montáž se hodí pro větší dalekohledy (dosahující většího zvětšení) a fotografování.

Označení dalekohledu a hrátky se zvětšením

Zvětšení hvězdářského dalekohledu není až tak důležité a bohužel je to často údaj, kterým prodejci klamou. Proč? Základním úkolem astronomického dalekohledu není zvětšovat ale sbírat fotony. Čím větší má dalekohled plochu, tím více fotonů posbírá. Onou plochou může být čočka nebo zrcadlo. Čím větší má čočka nebo zrcadlo průměr, tím lépe.

Jak poznám, jak velkou má dalekohled čočku nebo zrcadlo?

Může to být uvedeno v popisu dalekohledu, ale současně by to mělo být už v jeho názvu. Například zde máme hvězdářský teleskop Binorum Explorer 114/900 AZ2. Průměr objektivu: 114 mm, ohnisková vzdálenost 900 mm.

A to zvětšení?

Ach ano… zvětšení může být také důležité. Zvětšení dalekohledu můžete měnit. Je to vhodné třeba při pozorování Měsíce. Při menším zvětšení uvidíte Měsíc celý nebo jeho velkou část. Při větším zvětšení se vám samozřejmě zmenší zorné pole, takže uvidíte menší část povrchu Měsíce ale více detailů – menší krátery apod.

Jak zvětšení dalekohledu změnit? Pomoci okulárů (to je to, do čeho se díváte). Obvykle dostanete dva až tři okuláry už s dalekohledem. A tady se dostáváme ke dvěma typům zvětšení.

Maximální zvětšení: stejně jako každé zařízení, také hvězdářský dalekohled má své limity. Maximální možné zvětšení je dvojnásobek průměru dalekohledu. Pokud máte dalekohled s průměrem čočky 60 mm, tak maximální zvětšení je 120krát.

Reálné zvětšení je pak ohnisková vzdálenost dalekohledu / ohnisková vzdálenost okuláru. Pokud má dalekohled ohniskovou vzdálenost 300 mm a použijeme okulár 4 mm, bude zvětšení 300 / 4 = 75x.

Kde tyto údaje najdete? Ohniskovou vzdálenost dalekohledu v jeho popisku nebo názvu (u příkladu výše je to oněch 900 mm). Ohniskovou vzdálenost okuláru pak v jeho názvu nebo popisku.

Příklad:

Čočkový dalekohled Binorum Galileo 60/700 AZ2

• Průměr objektivu: 60 mm
  • Ohnisková vzdálenost: 700 mm
  • Maximální zvětšení: 120krát

K dispozici jsou tři okuláry:

• 6 mm: zvětšení 117krát (700/6)
  • 10 mm: zvětšení 70krát
  • 25 mm: zvětšení 28krát

Někdy se přímo k hvězdářskému dalekohledu dodává tzv. Barlow čočka, která prodlužuje ohniskovou vzdálenost dalekohledu a tudíž i zvětšení. Myslete ale opět na to, že maximální možné zvětšení je dvojnásobek průměru objektivu.

Co v hvězdářském dalekohledu uvidíme?

Hvězdářské dalekohledy posbírají více světla, takže uvidíte slabší objekty (hvězdokupy, galaxie, mlhoviny). Každý začátečník ale nejspíše své toulky oblohou začne u těles Sluneční soustavy.

Malý hvězdářský dalekohled s průměrem objektivu 60 mm je plně dostačující k pozorování kráterů na Měsíci, čtyř největších Jupiterových měsíců (Io, Europa, Ganymedes, Callisto) nebo Saturnových prstenců. K takovému pozorování bude stačit hravě zvětšení 50x.

Při zvětšení kolem 150x můžete pozorovat i mezery mezi Saturnovými prstenci. K dosažení tohoto zvětšení bude potřeba trochu většího dalekohledu! 60 mm teleskop nabízí maximálně 120x.

Výbava navíc

Filtry

Koupit si můžete měsíční a sluneční filtr. Vzhledem k tomu, že dalekohled shromáždí více světla, může být pozorování Měsíce trochu nepříjemné… nebo spíše naopak: pokud se vybavíte měsíčním filtrem, bude pozorování Měsíce příjemnější.

Hvězdářským dalekohledem nikdy nepozorujte Slunce přímo! Pozorování Slunce je možné pouze dvěma způsoby. Prvním je projekce na stínítko, kdy dalekohled namíříte na Slunce (ale nesmíte se dívat do dalekohledu!) a sluneční kotouč si promítnete na papír, který je dobré zastínit. Musíte ale dávat pozor na svůj zrak (do dalekohledu a ani hledáčku se nedívat) a také na samotný dalekohled. Plastové díly dalekohledu (objímky levných okulárů apod.) se mohou deformovat.

Druhou možností je využití slunečního filtru, který se nasadí na clonu (před objektiv). Koupit lze sluneční filtry nebo folie, ze kterých si vyrobíte filtr pro svůj dalekohled. Před nákupem je vhodné se poradit s prodejcem.

Na Slunci pak můžete pozorovat sluneční skvrny, což jsou tmavší a chladnější místa ve fotosféře, které mají velikost i několik Zemí. Sluneční filtr se pak samozřejmě hodí také pro pozorování zatmění Slunce.

Fotografujeme

Hvězdářské dalekohledy lze použít také k fotografování. Stačí dokoupit CCD kameru. K tomu jsou ale potřeba určité zkušenosti. V dnešní době je možné také koupit nástavec na chytrý telefon a fotografovat Měsíc, planety apod. tímto způsobem. Fotografie z mobilu ale samozřejmě nebudou mít příliš velkou kvalitu. Ale i zde si můžete s fotografiemi pohrát. Doporučujeme například tento článek (anglicky), ve kterém jsou i ukázky pořízených fotografií.