TESS, credit: NASA’s Goddard Space Flight Center

Astronomická družice TESS se vydala do vesmíru v dubnu 2018. Po dvouleté hlavní misi, při které pozorovala rok jižní a rok severní oblohu, začala vloni v létě prodloužená mise.

Kolik toho lovec exoplanet zatím našel? Z mnoha důvodů je to těžká otázka. Data TESS jsou veřejně dostupná, takže s nimi pracují různé týmy. Kromě toho data TESS někdy pomáhají jako doplněk k datům z jiných přístrojů. Slibně se začíná rozvíjet spolupráce mezi TESS a evropskou družicí CHEOPS, která upřesňuje velikosti již známých planet, ale objevuje i nové.

Podívali jsme se alespoň na oficiální statistiky. TESS sice měla objevit větší stovky až velké tisíce planet, ale jejich potvrzování samozřejmě nějakou dobu trvá. Konec konců i dnes stále čerpáme z dat z Keplera a to dokonce i z jeho primární mise, která skončila v roce 2013.

Oficiálně TESS objevila 113 exoplanet, které již byly potvrzeny. Nejmenší z nich stále zůstává úlovek oznámený v roce 2019 – planeta v systému L 98-59, která má jen 0,8 Země.

Nejbližší potvrzenou exoplanetou je LTT 1445 A b, která obíhá okolo červeného trpaslíka a člena trojhvězdy vzdálené 22 světelných let od nás.

Z hlediska potenciálních obyvatelných podmínek vypadá zatím nejlépe TOI-700 d.

Podobně jako dříve Kepler také TESS nachází velké množství kandidátů – tedy případů, které mohou ale také nemusí být planetami. Tým TESS eviduje zatím 2510 tranzitních událostí. Může jít o planety, ale také o falešné poplachy či jiné astrofyzikální jevy.

Celkem 1406 kandidátů jsou případy tranzitů, které zatím nebyly potvrzeny a ani vyloučeny jako falešné případy.