Dalekohled SAINT-EX v Mexiku. Credit: nstitute of Astronomy, UNAM / E. Cadena

Astronomové objevili dvě exoplanety u červeného trpaslíka TOI-1266, který se nachází asi 120 světelných let od nás.

Planeta TOI-1266 b má poloměr 2,3 Země a oběžnou dobu 11 dní. Vzdálenější a menší planeta TOI-1266 c má poloměr 1,5 Země a oběžnou dobou 18,8 dní.

Hvězdu pozorovala během čtyř sektorů družice TESS, ale o následná pozorování se poprvé postaral dalekohled SAINT-EX, který pozoroval jeden tranzit každé z planet v lednu, respektive únoru letošního roku.

Planety obíhají blízko od sebe, takže se gravitačně ovlivňují. Vědci díky tomu odhadli hmotnosti planet na 13 a 2,2 Země, ale jde o velmi hrubé odhady.

Nový dalekohled z Mexika

Většina zejména evropských lovců exoplanet má název v podobě zkratky nebo zkratkového slova. Nejinak je tomu také v případě SAINT-EX, což znamená Search And characterIsatioN of Transiting EXoplanets, tedy Hledání a charakterizace tranzitujích exoplanet.

Planetární systém TOI-1266 a srovnání se Sluneční soustavou. Credit: Institute of Astronomy, UNAM / Juan Carlos Yustis

Zkratky lovců exoplanet ale mají vždy i samy o sobě nějaký neastronomický význam. Máme zde třeba TRAPPIST, což je typ belgického piva, řasenku alias MASCARA, nebo třeba SPECULOOS, což jsou sušenky.

SAINT-EX je pojmenován po autorovi Malého prince (Antoine Marie Roger de Saint-Exupéry) a nachází se na observatoři San Pedro Mártir v mexické částí Kalifornského poloostrova. Průměr dalekohledu je 1 metr a designově vychází ze zmíněných dalekohledů SPECULOOS.

Na provozu dalekohledu se podílí astronomové z tradičních evropských exoplanetárních bašt, primárně z univerzit v Bernu a Ženevě a samozřejmě také místní z Astronomického ústavu Národní autonomní univerzity Mexiko.

Zdroj: A super-Earth and a sub-Neptune orbiting the bright, quiet M3 dwarf TOI-1266