Jak si vybrat hvězdářský dalekohled a kde ho koupit?

Jak si vybrat hvězdářský dalekohled, na co si dát pozor, co znamenají údaje uvedené u dalekohledů a kde hvězdářské dalekohledy kupovat? Připravili jsme základní rady pro laiky.

Hvězdářské dalekohledy je vhodné kupovat u specializovaného prodejce. Můžete si vybírat z desítek dalekohledů a dostupné jsou relevantní informace.

Specializovaných prodejců astronomické techniky u nás mnoho není. Jedním z nich je obchod NoveDalekohledy.czS výběrem vám pomůže rozcestník na titulní stránce (dalekohledy pro začátečníky, dalekohledy pro děti,…). Podrobnější filtraci podle jednoduchých kritérií provedete s iPoradcem (odkaz v obchodě vlevo nahoře).

Koupit hvězdářský dalekohled

Naše tipy

Hvězdářský dalekohled Binorum Galileo 60/700 AZ2

Náš tip: Nejlepší Galileův dalekohled měl hlavní čočku o průměru 58 mm. Hvězdářský dalekohled Binorum Galileo je osazen 60 mm hlavní čočkou s povrchem mnohem kvalitnějším, než bylo možné vyrobit v 17. století. S tímto dalekohledem tedy můžete zopakovat všechny Galileovy objevy a pokračovat dále.

Hvězdářský dalekohled Binorum Galileo 60/700 doporučujeme jako první dalekohled pro děti ve školním věku se zájmem o astronomii. Ale není to dětská hračka, je to plně funkční astronomický přístroj.

Hvězdářský dalekohled Omegon N 76/700 AZ-1

Náš tip: Tento dalekohled pro astronomické pozorování je vhodný pro začátečníky, jak dospělé, tak i děti. Perfektní kombinace ceny a kvality. Snadné použití, nastavení nevyžaduje žádné další nástroje.

Hvězdářský dalekohled Binorum Perfect 70/700 AZ2

Vhodný pro děti: Klasický dalekohled pro začínající milovníky astronomie s objektivem o průměru 70 mm. Tento lehký a snadno ovladatelný dalekohled je určen speciálně pro první kroky v astronomii. Díky tomu, že je jeho rozlišení dostatečné i pro pozorování mlhovin a hvězdokup, můžete pomocí dalekohledu Binorum Perfect 70/700 AZ2 – na rozdíl od jeho mladších modelů této řady – na obloze pozorovat veliké množství zajímavých objektů.

Podrobnosti

Hvězdářské dalekohledy – základní rady při výběru

• Jednoduchý hvězdářský dalekohled pro začátečníka koupíte za 2 a 3 tisíce Kč. Samozřejmě nečekejte, že astronomické dalekohledy v této cenové relaci budou mít nějakou kvalitní optiku nebo zpracování (tradičně šrouby z plastu apod.) a to ani tehdy, když se jedná o dalekohledy kvalitních značek jako SkyWatcher nebo Celestron. Ale pro občasného pozorovatele, který dalekohled vytáhne párkrát do roka, jsou dostačující.
  • U dalekohledů pro začátečníky obvykle dostanete vše, co v základu potřebujete: dalekohled, montáž, stativ a okuláry.

Typy montáží a hvězdářských dalekohledů

• Začátečníkovi, který nebude fotografovat, lze doporučit spíše azimutální montáž (dalekohledem otáčíte nahoru a dolů). Druhým typem vhodné montáže je tzv. dobson — zejména pro pozorování ze zahrady. Tzv. paralaktickou montáž je nutné ustavit. Vhodná je pro fotografování a nezbytná je u větších dalekohledů (viz podrobný výklad níže).
  • Při výběru astronomického dalekohledu se moc nedívejte na zvětšení. Důležitá je velikost dalekohledu — průměr objektivu. Čím větší je, tím více fotonů dalekohled posbírá a tím méně jasné objekty uvidíte. Krátery na Měsíci, čtyři největší měsíce Jupiteru nebo Saturnovy prstence uvidíte už v dalekohledu s průměrem 60 mm.
  • Maximální zvětšení hvězdářského dalekohledu je vždy dvojnásobek jeho průměru. Takže dalekohledem o průměru 60 mm docílíte maximálního zvětšení 120krát. Pokud vám někdo slibuje u tohoto dalekohledu zvětšení 500krát apod., tak neuvádí reálné údaje.
  • Pokud kupujete dalekohled pro dítě, měl by být jednoduchý a asi i lehký.
  • Dokoupit si můžete také filtry – například pro pozorování Slunce (uvidíte sluneční skvrny, můžete pozorovat zatmění Slunce). Před jeho použitím se dobře informujte! Doporučit lze také měsíční filtr pro pohodlnější pozorování Měsíce.

Co znamenají čísla u názvu dalekohledu?

Přímo v názvu dalekohledu se obvykle vyskytují dva základní údaje. Prvním je průměr dalekohledu (objektivu) a druhý ohnisková vzdálenost. Oba údaje jsou v milimetrech. Například zde máme hvězdářský teleskop Binorum Explorer 114/900 AZ2. Průměr objektivu: 114 mm, ohnisková vzdálenost 900 mm. Z průměru objektivu a ohniskové vzdálenosti si můžete vypočítat maximální a reálné zvětšení (viz níže).

Podrobný návod pro výběr dalekohledu