Jak si vybrat hvězdářský dalekohled a kde ho koupit?

Jak si vybrat hvězdářský dalekohled, na co si dát pozor, co znamenají údaje uvedené u dalekohledů a kde hvězdářské dalekohledy kupovat? Připravili jsme základní rady pro laiky.

Hvězdářské dalekohledy je vhodné kupovat u specializovaného prodejce. Můžete si vybírat z desítek dalekohledů a dostupné jsou relevantní informace.

Specializovaných prodejců astronomické techniky u nás mnoho není. Jedním z nich je obchod NoveDalekohledy.czS výběrem vám pomůže rozcestník na titulní stránce (dalekohledy pro začátečníky, dalekohledy pro děti,…). Podrobnější filtraci podle jednoduchých kritérií provedete s iPoradcem (odkaz v obchodě vlevo nahoře).

Naše tipy

Hvězdářský dalekohled Binorum Galileo 60/700 AZ2

Náš tip: Nejlepší Galileův dalekohled měl hlavní čočku o průměru 58 mm. Hvězdářský dalekohled Binorum Galileo je osazen 60 mm hlavní čočkou s povrchem mnohem kvalitnějším, než bylo možné vyrobit v 17. století. S tímto dalekohledem tedy můžete zopakovat všechny Galileovy objevy a pokračovat dále.

Hvězdářský dalekohled Binorum Galileo 60/700 doporučujeme jako první dalekohled pro děti ve školním věku se zájmem o astronomii. Ale není to dětská hračka, je to plně funkční astronomický přístroj.

Hvězdářský dalekohled Omegon N 76/700 AZ-1

Náš tip: Tento dalekohled pro astronomické pozorování je vhodný pro začátečníky, jak dospělé, tak i děti. Perfektní kombinace ceny a kvality. Snadné použití, nastavení nevyžaduje žádné další nástroje.

Hvězdářský dalekohled Levenhuk LabZZ T2 50/600 AZ

Totální lidovka: Velmi jednoduchý a lehký čočkový dalekohled s hledáčkem o průměru 50 mm. Vhodný zejména pro dítě, u kterého si nejste jistí, zda mu zájem o pozorování vesmíru vydrží. Kromě dalekohledu dostanete také stativ, montáž a okuláry.

Hvězdářský dalekohled Binorum Genesis 76/700 AZ2 + Měsíční filtr

Dobré dělo za rozumné peníze: Tento malý kompaktní model Newtonova dalekohledu Vám umožní podrobně prozkoumat povrch Měsíce a planet či Saturnovy prstence, můžete vidět i některé z hvězdokup a galaxií. Se svými skromnými parametry a primárním zrcadlem o průměru 76 mm je ideální pro začátečníky v astronomii.

Součást balení jsou hvězdářský dalekohled včetně stativu, měsíční filtr (pro příjemnější pozorování Měsíce), dva okuláry s různým stupněm zvětšení, hledáček, Barlow čočka.

Podrobnosti

Sada mikroskopu 900x, teleskopu 50/600 a binokulárního dalekohledu 6x21 Levenhuk LabZZ MTB3

Vhodný pro děti: Sada Levenhuk LabZZ MTB3 Kit je ideální dárek pro zvídavé dítě. Sada obsahuje tři optické přístroje - mikroskop, teleskop a binokulární dalekohled.

Podrobnosti

Hvězdářské dalekohledy – základní rady při výběru

• Jednoduchý hvězdářský dalekohled pro začátečníka koupíte za 2 a 3 tisíce Kč. Samozřejmě nečekejte, že astronomické dalekohledy v této cenové relaci budou mít nějakou kvalitní optiku nebo zpracování (tradičně šrouby z plastu apod.) a to ani tehdy, když se jedná o dalekohledy kvalitních značek jako SkyWatcher nebo Celestron. Ale pro občasného pozorovatele, který dalekohled vytáhne párkrát do roka, jsou dostačující.
  • U dalekohledů pro začátečníky obvykle dostanete vše, co v základu potřebujete: dalekohled, montáž, stativ a okuláry.

Typy montáží a hvězdářských dalekohledů

• Začátečníkovi, který nebude fotografovat, lze doporučit spíše azimutální montáž (dalekohledem otáčíte nahoru a dolů). Druhým typem vhodné montáže je tzv. dobson — zejména pro pozorování ze zahrady. Tzv. paralaktickou montáž je nutné ustavit. Vhodná je pro fotografování a nezbytná je u větších dalekohledů (viz podrobný výklad níže).
  • Při výběru astronomického dalekohledu se moc nedívejte na zvětšení. Důležitá je velikost dalekohledu — průměr objektivu. Krátery na Měsíci, čtyři největší měsíce Jupiteru nebo Saturnovy prstence uvidíte už v dalekohledu s průměrem 60 mm.
  • Maximální zvětšení hvězdářského dalekohledu je vždy dvojnásobek jeho průměru. Takže dalekohledem o průměru 60 mm docílíte maximálního zvětšení 120krát. Pokud vám někdo slibuje u tohoto dalekohledu zvětšení 500krát apod., tak neuvádí reálné údaje.
  • Pokud kupujete dalekohled pro dítě, měl by být jednoduchý a asi i lehký.
  • Dokoupit si můžete také filtry – například pro pozorování Slunce (uvidíte sluneční skvrny, můžete pozorovat zatmění Slunce). Před jeho použitím se dobře informujte! Doporučit lze také měsíční filtr pro pohodlnější pozorování Měsíce.

Co znamenají čísla u názvu dalekohledu?

Přímo v názvu dalekohledu se obvykle vyskytují dva základní údaje. Prvním je průměr dalekohledu (objektivu) a druhý ohnisková vzdálenost. Oba údaje jsou v milimetrech. Například zde máme hvězdářský teleskop Binorum Explorer 114/900 AZ2. Průměr objektivu: 114 mm, ohnisková vzdálenost 900 mm. Z průměru objektivu a ohniskové vzdálenosti si můžete vypočítat maximální a reálné zvětšení (viz níže).

Koupit hvězdářský dalekohled

Podrobnější návod pro výběr dalekohledu

Podrobnější informace, které vám pomohou při výběru hvězdářského dalekohledu zejména pro začátečníka.

Základní typy dalekohledů

Hvězdářské dalekohledy dělíme na dva základní typy: čočkové (refraktory) a zrcadlové (reflektory). Rozdíl mezi nimi je už podle názvu jasný – čočkový obsahuje uvnitř soustavu čoček, kdežto zrcadlový pracuje se soustavou zrcadel.

Čočkové astronomické dalekohledy (refraktory) jsou obvykle s azimutální montáží (vhodnější pro začátečníka). Zjednodušeně lze také říci, že refraktory jsou vhodnější pro pozorování jasných objektů — Měsíce a planet. Ty ale můžete samozřejmě pozorovat také se zrcadlovým dalekohledem.

Zrcadlové astronomické dalekohledy (reflektory) jsou obvykle na paralaktické montáži, jsou vhodnější k pozorování vzdálených objektů (mlhoviny, galaxie) a komet. Zrcadlové dalekohledy s paralaktickou montáží jsou také vhodné k fotografování. Za stejnou cenu dostanete také často větší dalekohled (větší průměr objektivu).

Různé typy montáží

K astronomickému dalekohledu potřebujete také stativ a montáž. Existuji přitom dva nejčastější typy montáží:

• Azimutální montáž – podobná fotografickému stativu. Dalekohled se otáčí kolem dvou os – nahoru v horizontálním směru a okolo v rámci azimutu. Laikovi lze doporučit právě tuto jednoduchou montáž. Určitým druhem je tzv. Dobsonova montáž, která je velmi oblíbena mimo jiné pro svou jednoduchost – lze ji vytvořit ze tří desek.
  • Paralaktická (rovníková) montáž – osa této montáže míří k světovému pólu, ta druhá je na ní kolmá. Co a k čemu to je? Asi každý ví, že se hvězdy, Měsíc a Slunce se po obloze pohybují vlivem otáčení Země. Při pohledu pouhým okem si toho možná všimnete po pár desítkách minut, ale při pozorování dalekohledem je to mnohem patrnější. Když se díváte například na Měsíc, tak vám postupně ujíždí ze zorného pole. U paralaktické montáže se vám podaří objekt mnohem lépe udržet v zorném poli. Čím větší je zvětšení, tím je to důležitější. Je také možné připojit tzv. hodinový strojek, který dalekohled postupně otáčí stejně rychle, jako rotuje Země. Objekt je tak pořád v centru zorného pole. Paralaktickou montáž je ale potřeba ustavit. Přesné ustavení není jednoduché, pro zběžné ustavení stačí osu dalekohledu nasměrovat na sever. Paralaktická montáž se hodí pro větší dalekohledy (dosahující většího zvětšení) a fotografování.

Hvězdářský dalekohled: Maximální a reálné zvětšení

Maximální možné zvětšení je dvojnásobek průměru objektivu v milimetrech. Dalekohled o průměru objektivu 60 mm tak má maximální zvětšení 120x. Je to skutečně reálné maximum, lepší je počítat s menší hodnotou. Jinými slovy: čím větší průměr objektivu, tím lépe.

Reálné zvětšení je pak ohnisková vzdálenost dalekohledu / ohnisková vzdálenost okuláru. Pokud má dalekohled ohniskovou vzdálenost 300 mm a použijeme okulár 4 mm, bude zvětšení 300 / 4 = 75x.

Zkušení pozorovatelé mají řadu okulárů, které jsou mnohdy v ceně tisíců korun za kus. Pro začínajícího pozorovatele je dostačující mít dva okuláry. První takový, který vám zajistí velké (ale reálné) zvětšení. Problémem ovšem je, že čím větší zvětšení, tím menší část oblohy vidíte. Proto je dobré mít ještě okulár s menším zvětšením.

Někdy se přímo k hvězdářskému dalekohledu dodává tzv. Barlow čočka, která prodlužuje ohniskovou vzdálenost dalekohledu a tudíž i zvětšení. Myslete ale opět na to, že maximální možné zvětšení je dvojnásobek průměru objektivu.

Co v dalekohledu uvidíme?

Malý hvězdářský dalekohled s průměrem objektivu 60 mm je plně dostačující k pozorování kráterů na Měsíci, čtyř největších Jupiterových měsíců nebo Saturnových prstenců. K takovému pozorování bude stačit hravě zvětšení 50x.

Při zvětšení kolem 150x můžete pozorovat i mezery mezi Saturnovými prstenci. Jak už ale víte, k dosažení tohoto zvětšení bude potřeba trochu většího dalekohledu! 60 mm teleskop nabízí maximálně 120x.

Fotografujeme hvězdářským dalekohledem

Hvězdářské dalekohledy lze použít také k fotografování. Stačí dokoupit CCD kameru. K tomu jsou ale potřeba určité zkušenosti. V dnešní době je možné také koupit nástavec na chytrý telefon a fotografovat Měsíc, planety apod. tímto způsobem. Fotografie z mobilu ale samozřejmě nebudou mít příliš velkou kvalitu. Ale i zde si můžete s fotografiemi pohrát. Doporučujeme například tento článek (anglicky), ve kterém jsou i ukázky pořízených fotografií.