Tranzit exoplanet TRAPPIST-1b a TRAPPIST-1c (kresba). Credit: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Unikátní planetární systém se třemi planetami o velikosti Země, je opět v centru pozornosti. V květnu se na něj podíval Hubblův dalekohled. Nenašel to, co hledal, a vědci z toho mají radost.

TRAPPIS-1 je hodně zajímavý systém. Mateřskou hvězdou je ultrachadlný trpaslík, který je jen o něco větší než Jupiter. Najdeme ho ve vzdálenosti necelých 40 světelných let od nás.

Astronomové u trpaslíka objevili tři planety, na kterých by hypoteticky mohly být podmínky k životu… teoreticky. S obyvatelností to ale bude horší. Trpaslík kdysi vyzařoval více záření, takže zejména vnitřní planety mohl „vysušit“. Více o systému i obyvatelnosti v předešlých článcích:

Hubblův kosmický dalekohled nyní přidal další střípek do mozaiky. Dne 4. května nastala vzácná událost, k níž dochází jednou za dva roky. Planety „b“ a „c“ tranzitovaly před hvězdou jen 12 minut po sobě.

Hubblův dalekohled se podíval na jejich atmosféry. O jejich přesném složení sice nevíme nic, ale nyní už víme alespoň to, že pravděpodobně nejsou složené z vodíku. Pokud by tomu tak bylo, museli by i největší astrobiologičtí optimisté uznat, že tyto dva světy nebudou pro život vhodné.

Planeta „b“ o poloměru 1,1 Země oběhne okolo hvězdy za pouhých 1,5 dne. Planeta „c“ má poloměr přibližně srovnatelný se Zemí a okolo své hvězdy oběhne za 2,4 dne.

Uvidíme, co ještě dokáže Hubble. Na atmosféry obou planet by se mohl v budoucnu podívat Kosmický dalekohled Jamese Webba. Podle simulací by se ale na detekci pozemské atmosféry JWST slušně zapotil. V případě planet „c“ a „d“ by musel pozorovat 30 tranzitů, v případě planety „b“ 60 tranzitů. TRAPPIST-1 se nachází bohužel v té části oblohy, která nebude JWST dostupná nepřetržitě, což situaci také komplikuje.

V prosinci by měl hvězdu pozorovat po dobu třech měsíců Kepler.

Zdroje: A combined transmission spectrum of the Earth-sized exoplanets TRAPPIST-1 b and c, hubblesite.org