Hnědý trpaslík, credit: NASA/JPL-Caltech

Astronomové běžně používají termíny, které zná laická veřejnost většinou v jiném významu. Na terminátora se nechodí do kina ale spíše k dalekohledu. Je to rozhraní osvětlené a neosvětlené části povrchu (většinou u Měsíce).

Podobným termínem je poušť. V astronomii může být horká ale vždy je bez písku. Jedná se o oblast, ve které se některá tělesa vyskytují velmi vzácně, takže objev každého nového je v jistém smyslu unikátní. Nedávno k tomu došlo u exoplanety NGTS-4b a nyní u hnědého trpaslíka.

Hnědí trpaslíci jsou objekty, které jsou hmotnější než planety, ale zase ne o tolik, aby ve svém nitru zažehli termonukleární reakce jako hvězdy. V lepším případě spalují deuterium.

Hmotnější exoplanety a hnědí trpaslíci mají mnoho společného a nacházíme je v podstatně stejně dlouho. První byl nalezen v roce 1995, kdy byla objevena také 51 Peg b (právě při hledání hnědých trpaslíků).

Dnes známe tisíce hnědých trpaslíků. Hodně jich žije v páru s hvězdou, někteří v páru s dalším hnědým trpaslíkem nebo zcela samostatně.

Obří planety a hnědí trpaslíci mají mnoho společného, ale také je poměrně dost věcí odlišuje. Například vzdálenost od mateřské hvězdy (u hnědého trpaslíka bychom měli spíše mluvit o hlavní složce binárního systému). Jen velmi málo hnědých trpaslíků nacházíme ve vzdálenosti do 3 AU od hvězdy. V případě obřích planet naopak běžně nacházíme takové, které obíhají jen setinky AU od hvězdy.

Proč? Může to souviset se vznikem a vývojem hnědých trpaslíků. Na rozdíl od obřích planet možná nemigrují směrem k hvězdě. Další možností je, že poušť ve skutečnosti neexistuje a jen hnědé trpaslíky v těchto oblastech nedokážeme najít.

Unikátní hnědý trpaslík EPIC 212036875 b

Hnědí trpaslíci mají obvykle hmotnost od 13 po 80 Jupiterů. Nejsušší je poušť pro hnědé trpaslíky od zhruba 35 po 55 Jupiterů s oběžnou dobou kratší 100 dní.

Nyní vědci našli v datech z Keplera hnědého trpaslíka EPIC 212036875 b. Jeho velikost je jen 87 % Jupitera ale o planetu opravdu nejde. Hmotnost tělesa je 52 Jupiterů.

Zmíněná hranice (neostrá) pouště je 3 AU, což je asi 450 milionů kilometrů. EPIC 212036875 b obíhá okolo hvězdy ve vzdálenosti jen 9 milionů kilometrů s periodou pouhých 5,2 dní!

Je to skutečně bizarní svět. Menší než Jupiter, ale mnohem hmotnější. Volně přeloženo – velmi hustý a také horký (5500 Kelvinů).

Objekt musí být zhruba 80krát hustější než Jupiter! To není zrovna číslo, které bychom očekávali od objektů, které jsou považovány za podobné planetám. Ukazuje se, že o hnědých trpaslících toho ještě stále hodně nevíme.

Zdroj: New substellar discoveries from Kepler and K2: Is there a brown dwarf desert?