Kosmický dalekohled Kepler. Credit: NASA

Kepler ani deset měsíců po svém konci neřekl poslední slovo. Jeho data nestárnou, ale detekční metody se neustále zlepšují. Z Keplerových dat budou vědci žít ještě minimálně deset let. V dalších měsících a letech se můžeme dočkat objevů nových planet.

Ethan Kruse z Goddard Space Flight Center se svými kolegy uveřejnil rozsáhlou studii, ve které se jim podařilo objevit 818 kandidátů na exoplanety v datech z prvních devíti pozorovacích kampaní mise K2 (kampaně 0 až 8). Z těchto 818 kandidátů je 374 nových.

Vědci využili vylepšený algoritmus QATS (for Quasiperiodic Automated Transit Search) a program pro analýzu světelných křivek s názvem EVEREST (for EPIC Variability Extraction and Removal for Exoplanet Science Targets).

Celkem bylo prozkoumáno 152 865 hvězd, které Kepler pozoroval od března 2014 do ledna 2016.

Pokud by se existence všech nově objevených planet potvrdila, zvýšil by se počet objevených exoplanet v rámci mise K2 o polovinu.

Kandidáti z nové studie. Na vodorovné ose je oběžná doba ve dnech, na svislé velikost v násobcích Země. Credit: Kruse et al.

Tým také našel 87 nových multiplanetárních systémů (hvězd s více než jednou planetou). Z toho dva s pěti planetami a jeden s šesti. Jedná se o systém EPIC 210965800 alias K2-178. Astronomové u této hvězdy dříve objevili jednu planetu s oběžnou dobou 8,7 dní. Kruse a jeho kolegové našli dalších pět s oběžnými dobami 1,8, 4,3, 13,1, 21,1 a 30,3 dní.

Mezi novými objevy je také pět planet blízko obyvatelné zóny s poloměrem menší než 2 Země. Nejzajímavější je EPIC 210508766.3 (pokud bude potvrzen, dostane název K2-
83 d). Okolo hvězdy obíhají dvě dříve objevené planety s podstatně kratší oběžnou dobou. Pokud potenciálně obyvatelná planeta existuje, bude mít poloměr o 31 až 73 % větší než Země.

Všechny nové i starší objevy Keplera z mise K2 mají jedno společné. Nachází se okolo ekliptiky, což je velká část ze zhruba 20 % oblohy, ve které TESS nepozoruje. V rámci nedávno schválené prodloužené mise TESS by se to však mělo změnit.

Zdroj: Detection of Hundreds of New Planet Candidates and Eclipsing Binaries in K2 Campaigns 0-8