TESS. Credit: NASA

Dnes ráno (18. července) prolétla TESS okolo Země ve vzdálenosti 83 500 km a načala svůj 35. oběh okolo Země. Mnohem důležitější informací však je, že začíná pozorovat 14. sektor – první na severní polokouli!

TESS se dostala do druhé poloviny své mise, ale asi bychom měli dodat, že primární mise. Její konec je naplánován na začátek července příštího roku. Co bude dál?

NASA schválila prodloužení mise TESS nejméně do roku 2022. Roční náklady na provoz družice budou v příštím fiskálním roce 14 milionů dolarů a měly by se každý rok o pár set tisíc zvyšovat a to především kvůli podpoře programu Guest Investigator (GI). Do tohoto programu se mohou zapojit různé vědecké týmy a předkládat své návrhy na využití družice. Americké týmy dostávají finanční podporu.

Paliva je dost

Mise byla prodloužena z administrativního hlediska a je téměř jisté, že bude prodloužena i dál, pokud bude TESS v dobrém technickém stavu. Mise Keplera skončila kvůli vyčerpání paliva. Toho má TESS dostatek. Na startu měla 45 kg hydrazinu a při navádění na konečnou dráhu dokonce ušetřila. V případě Keplera sice bylo hlavní příčinou vyčerpání paliva, ale prapůvodní příčinou byla ztráta dvou setrvačníků, která vyústila v misi K2. Podle zprávy o prodloužení mise TESS by se také v jejím případě měly podobné scénáře začít včas plánovat.

Prodloužena mise TESS bude jiná

TESS postupně prohledává velkou část oblohy, ale zejména okolí ekliptiky vynechává. V rámci prodloužené mise by se měla podívat i do těchto oblastí.

Mapa nebeské sféry a vyznačení oblastí, které bude TESS pozorovat. Černé oblasti podél ekliptiky pozorovány nebudou (ne v rámci primární mise). Credit: NASA

V současné době pracuje TESS ve dvou režimech. Vybrané jasné a blízké hvězdy (celkem asi 200 tisíc) sleduje s kadencí 2 minut. Každé dvě minuty je tedy změřena jasnost daných hvězd.

Kromě toho pořídí TESS jednou za 30 minut obrázek celého zorného pole (tzv. FFI – full frame images). Tato data se hodí pro objevování exoplanet u dalších necílových hvězd ale i pro jiné účely. Obecně platí, že data z TESS lze využít i v dalších astronomických oborech. Rozhodně přitom nejde o symboliku. Přibližně 40 % studií založených na datech z TESS se exoplanet vůbec netýká.

Družice TESS: Vše o lovci exoplanet

V rámci prodloužené mise bude TESS fungovat jinak. Dvouminutová kadence bude zcela využita pro účely GI. Astronomové budou moci navrhovat pozorování v rámci dvouminutové kadence pro jakýkoliv astrofyzikální zdroj. Nemusí tak jít jen o exoplanety.

Kadence FFI se z 30 minut změní na 10 minut! V praxi to znamená, že TESS bude schopna velmi kvalitně hledat exoplanety u všech hvězd v rámci celého zorného pole, které má 2300 čtverečních stupňů (a bude se průběžně měnit). Desetiminutová kadence bude mít také velký dopad na astroseismologii (měření hvězdných oscilací prostřednictvím pozorování změn v jasnosti hvězdy), díky které se o hvězdě dozvíme spoustu informací.

Některé vybrané cíle by měla TESS pozorovat s kadencí 20 sekund, ale to by se mělo dít už i dnes. TESS mimochodem pozoruje některé cíle dokonce s kadencí pouhých 2 sekund. Jedná se však o snímky pro účel navigace družice a na Zemi se vůbec neposílají.

NASA očekává, že prodloužení mise ztrojnásobí počet objevů planet o poloměru menším než 4 Země, planet v obyvatelné zóně a také planet s oběžnou dobou delší než 20 dní.

Zdroj: 2019 Astrophysics Senior Review – Senior Review Subcommittee Report