Systém HD131399 v představách malíře. Credit:ESO/L. Calçada

V létě roku 2016 se astronomové pochlubili objevem exoplanety HD 131399Ab, kterou pozorovali přímo přístrojem SPEHERE na dalekohledu VLT.

Jen velmi malou část exoplanet vidíme přímo. Jedná se o mladé a stále ještě poměrně horké světy, které se nacházejí dál od svých hvězd. HD 131399Ab měla mít hmotnost jen asi 4 Jupitery, což by ji řadilo mezi nejméně hmotné exoplanety, které pozorujeme přímo. Navíc se měla nacházet ve vícenásobném hvězdném systému.

Na první pohled se zdá, že přímá metoda je jistější než nepřímé metody. Místo bodů v grafu vidíme skutečný planetární svět. Jenomže ve světě exoplanet vidět neznamená vědět.

Bodový zdroj světla, který se jeví jako planeta, může být ve skutečnosti hvězda v pozadí. Je potřeba delšího pozorování, abychom se utvrdili, že se objekt pohybuje se svou mateřskou hvězdou – v případě HD 131399Ab s celým hvězdným systémem.

Pozorování nejprve skutečně ukázala, že se HD 131399Ab zřejmě pohybuj s hvězdami v systému HD 131399. Jenomže nakonec asi ne…

Na hvězdu se kromě SPHERE podíval i Planetární zobrazovač na dalekohledu Gemini (GPI) a přístroj NIRC2 na Keckově dalekohledu.

Je hmotnější, než by měla být

Teplota zářícího objektu závisí na teplotě (teplé objekty jsou modřejší, chladnější červenější). U mladých planet závisí teplota na hmotnosti. Pozorování HD 131399Ab ukazují, že půjde přinejmenším o hnědého trpaslíka, ale spíše o oranžového nebo červeného trpaslíka.

Pokud by se takto hmotný objekt nacházel v systému HD 131399, musel by už celý systém s ohledem na vzdálenosti hvězdy HD 131399A opustit.

HD 131399Ab je tak zřejmě skutečně jen hvězdou v pozadí a jednu z nadějných přímo pozorovaných exoplanet si můžeme z katalogu exoplanet vyškrtnout.