Planety s ultra krátkou oběžnou dobou. Credit: NASA

Vloni v listopadu jsme psali o objevu planety s oběžnou dobou jen 6,7 hodin. Planeta dostala označení K2-141b a máme i několik novinek.

Planetu objevil na přelomu let 2016 a 2017 dalekohled Kepler v rámci mise K2. Velikost planety je 1,5 Země a její hmotnost asi 5 Zemí. Jedná se o typickou představitelku planet s ultra-krátkou oběžnou dobou, což jsou planety s oběžnou dobou kratší než jeden den a poloměrem menším než 2 Země.

Na mateřskou hvězdu se podíval spektrograf HARPS-N, který se nachází na Národním dalekohledu Galileo na Kanárských ostrovech.

Kromě toho vědci objevili devět tranzitů planety Kepler-141c. Planeta je 7krát větší než Země a okolo hvězdy oběhne za více než 7 dní.

Zatímco planeta c bude nejspíše podobná Neptunu, bližší planeta bude horkým světem bez husté atmosféry. Složení planety bude zřejmě podobné Zemi – s velkým železným jádrem, které zabírá 30 až 50 % hmotnosti planety.

Studium hustoty a tedy očekávaného složení podobných planet je velmi důležité, protože původ planet s ultra-krátkou oběžnou dobou (USP) zůstává stále trochu záhadou. Může se jednat o obnažená jádra horkých jupiterů, ale možná také mini-neptunů.

Planeta mění fáze

Jak planeta Kepler-141b obíhá okolo své hvězdy, mění fáze. Vědci také objevili tzv. sekundární zatmění. V době, kdy je planeta za hvězdou, k nám přichází ze systému méně záření.

Z dat Keplera a následných modelů nelze rozpoznat, zda za fázovou křivkou a sekundárním zatměním stojí vysoké albedo planety (Kepler-141b by odrážela asi třetinu záření) nebo termální emise z velmi horkého povrchu (3000 Kelvinů).

Zdroj: An ultra-short period rocky super-Earth with a secondary eclipse and a Neptune-like companion around K2-141