Betelgeuse na snímku z ALMA. Credit: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella

Hvězdy vypadají na pozemské obloze jako více či méně jasné zářící body. Pokud se vybavíte hvězdářským dalekohledem, uvidíte více hvězd, ale budou stále jen bodovými zdroji světla. Pokud ale budete mít opravdu velký dalekohled, můžete spatřit některé hvězdy i jako kotoučky.

Příkladem je slavná Betelgeuse. Na obloze ji najde úplně každý. Je totiž dobře vidět i pouhým okem a je součástí krásného souhvězdí Orion, které na zimní obloze nemůžete nenajít – mapa souhvězdí.

Betelgeuse nebo spíše její hvězdná soustava je domovem Forda Prefecta ze Stopařova průvodce po Galaxii.

Betelgeuse září zhruba 100 000x více než Slunce a je asi až 1400x větší. Jedná se u rudého obra, který se chystá bouchnout jako supernova. Kdy k mohutné explozi dojde astronomové odhadnout přesně nedokáží. Nebezpečí nám ale nehrozí. Betelgeuse se nachází 600 světelných let od nás.

Evropská jižní observatoř nyní uveřejnila fotografii hvězdy ze sítě radioteleskopů ALMA. Viditelný povrch hvězdy nemá stejnou teplotu, ale pozorujeme u něj výkyvy, které jsou způsobeny magnetickým polem.

Zdroj: ESO