Credit: ESO/L. Calçada/P. Delorme/R. Saito/VVV Consortium.

Před pěti lety objevili astronomové objekt, který by mohl být bludnou planetou. Je tomu ale skutečně tak?

CFBDSIR J214947.2-040308.9 (zkráceně CFBDSIR 2149-0403) se nachází asi 117 až 143 světelných let od nás a byl objeven pomoci Canada-France Hawaii Telescope na Mauna Kea. Objev následně potvrdila data z družice WISE.

Podle studie z roku 2012 existovala 87 % pravděpodobnost, že objekt je součástí pohybující se hvězdné skupiny AB Doradus. Pokud by tomu tak bylo, astronomové by snadněji odhadli stáří i další parametry objektu. Před pěti lety se hmotnost odhadovala na 4 až 7 Jupiterů a stáří na 50 až 120 milionů let.

V průběhu uplynulých let se vědci na objekt podívali znovu pomoci přístrojů na dalekohledu VLT v Chile i kosmického dalekohledu Spitzer a to v různých vlnových délkách. Podařilo se změřit i radiální rychlosti objektu.

Jak se ukazuje, tak 87 % je sice hodně, ale pořád to není 100 %. Podle nových dat totiž objekt do skupiny AB Doradus nepatří.

Podle získaných spekter jsou možné dva scénáře: CFBDSIR 2149-0403 je volně se pohybující planeta o hmotnosti 2 až 13 Jupiterů a stáří menší než 500 milionů let.

Druhou možností je, že se jedná o hnědého trpaslíka o hmotnosti 2 až 40 Jupiterů s velmi vysokou metalicitou — tedy velkým obsahem prvků těžších než hélium a stářím 2 a 3 miliardy let.

Zdroj: CFBDSIR 2149-0403: young isolated planetary-mass object or high-metallicity low-mass brown dwarf??