Kepler, credit: NASA

Je to neuvěřitelné, ale už to bude 8 let od chvíle, co se do vesmíru vydal kosmický dalekohled Kepler. A mění astronomii.

Kepler stále pracuje a je z něj doslova továrna na vědu. Když Kepler začínal, pozoroval jedno zorné pole v oblasti tzv. letního trojúhelníku. Pak mu ale postupně odešly dva gyroskopy a primární mise skončila.

Od března 2014 běží mise s názvem K2. Dalekohled v prostoru stabilizují motory a tlak slunečního záření. Kepler se musí natáčet, takže jedno zorné pole pozoruje necelé tři měsíce. Momentálně běží kampaň číslo 12, na kterou naváže 13. od 8. března.

Nové obzory

V rámci první mise Kepler hledal především exoplanety. Data ale byla využívána také pro astroseismologii, kdy se studují oscilace hvězd, což vědcům umožňuje se o hvězdách dozvědět řadu informací. Kromě toho Kepler objevoval také zákrytové dvojhvězdy — princip je stejný jako u exoplanet, jen okolo těžiště neobíhá hvězda a planeta ale dvě hvězdy.

Nová zorná pole ovšem otevřela nové možnosti. Kepler pozoruje hvězdokupy i tělesa Sluneční soustavy. Data jsou využívána pro studium bílých trpaslíků, asteroidů, hvězdokup, proměnných hvězd (včetně supernov) a spoustu dalšího.

Do odborného tisku míří studie založení na datech z první mise ale samozřejmě také z K2. První mise má zatím převahu. Na základě dat z první mise vyšlo 1886 studí, na základě dat z K2 zatím 219 (ke konci ledna). Exoplanet se týká 47 % studií, ostatních oborů pak 53 %. Exoplanety už tak v podstatě hrají druhé housle.

Počet studií roste, jak ukazuje graf:

Počty studií, které vyšly na základě dat z Keplera. Credit: NASA

Aktuální stav v roce 2017:

• Kepler: 65 studí