Credit: Y. Beletsky (LCO)/ESO

Evropská jižní observatoř se dohodla s organizací Breakthrough Initiatives. Nejlepší dalekohled světa bude hledat exoplanety u nejbližšího hvězdného systému.

O Breakthrough Initiatives jste už určitě slyšeli. Projekty financuje zejména miliardář Juri Milner, který na ně dal 100 milionů dolarů. Když to zjednodušíme, existují tři cíle: naslouchat, vysílat, prozkoumat. Jeden z projektů se věnuje hledání mimozemských signálů. Nedávno se radioteleskop v Green Bank zaměřil na KIC 8462852, jeho kolega Parkes pak na Proximu Centauri. Bohužel bez výsledků.

Cílem je ale také připravit zprávu pro případné mimozemské příjemce, která by dobře charakterizovala lidstvo. Ale nejde jen o radioteleskopy. S podporou Stephena Hawkinga chce iniciativa postavit solární plachetnici. Na rychlost až pětiny rychlosti světla by miniaturní plachetnici urychlily lasery.

S trochou nadsázky nyní přibude čtvrtý pilíř — objevit. Sice ne rovnou mimozemšťany, ale možná cíl pro případnou plachetnici. Je totiž poněkud nevhodné vyslat solární plachetnici k planetě, kterou nejen že nevidíte, ale byla objevena měřením radiálních rychlostí, což není vždy zrovna nejspolehlivější metoda. Čekat pak přes dvacet let, až sonda proletí okolo ničeho…

Breakthrough Initiatives se dohodla z ESO a zaplatí většinu nákladu na vylepšení přístroje VISIR (VLT Imager and Spectrometer for mid-Infrared), který je součástí výzbroje třetího ze čtyř dalekohledů VLT v Chile.

Součástí dohody je také pozorovací čas v roce 2019. Dalekohled VLT se podívá na systém Alfa Centauri a pokusí se najít planety přímo.

Něco podobného plánuje také projekt Blue, který se nedávno neúspěšně pokoušel vybrat peníze na Kickstarteru. Cílem tohoto projektu je stavba menšího kosmického dalekohledu. Také on by pátral po planetách u Alfa Centauri přímou metodou s využitím koronografu pro odstínění světla mateřské hvězdy.

Předešlé objevy

Alfa Centauri přitahovala lovce exoplanet vždy. Prvního hmatatelného výsledku jsme se dočkali v roce 2012. Evropští astronomové představili objev planety jen nepatrně hmotnější než Země, která obíhá s periodou 3,2 dní kolem hvězdy Alfa Centauri B. O pár měsíců později byla ale její existence zpochybněna.

Vloni jsme se pak dočkali objevu planety u Proximy Centauri. Planeta má hmotnost nejméně 1,27 Země a obíhá okolo hvězdy s periodou 11 dní.

Zdroj: ESO