Ilustrační obrázek, Credit: NASA/JPL-Caltech

KELT-4Ab je zajímavým světem. Jedná se o horkého jupitera u poměrně jasné hvězdy, který má navíc hned tři slunce!

Astronomové již objevili řadu exoplanet, které mají dvě slunce. Fakticky můžeme mít dva případy. Exoplaneta obíhá okolo hvězdy, která je součástí binárního systému, což znamená, že obíhá okolo společného těžiště s další hvězdou. Planeta má tak vlastně jednu matku a jednu tetu. Může mít ale i dvě matky – dvě hvězdy obíhají okolo společného těžiště a okolo nich pak obíhá planeta. Podobné planety se nazývají cirkumbinární a jejich objevy se proslavil zejména Kepler. Jedná se mimochodem o dosti zajímavý a hodně aktuální obor – více v článku Plodí bludné planety kopance dvou matek?

Mohou ale existovat i planety, které mají tři slunce? Ano, mohou. Několik jich už známe, ale moc jich není, spočítali byste je na prstech jedné ruky. Nejslavnějším představitelem je samozřejmě planeta u nejbližšího hvězdného systému – Alfy Centauri. Problém je, že její existence byla zpochybněna.

Zatímco možná exoplaneta u Alfy Centauri byla objevena metodou měření radiálních rychlostí, nový přírůstek byl objeven tranzitní metodou. Exoplanetu KELT-4Ab našel jeden z dalekohledů KELT – nacházejí se v Arizoně a Jižní Africe.

KELT-4A a dvojice hvězd KELT-4B a C na snímku z Keckova dalekohledu. Credit: Eastman et al.

KELT-4Ab je horkým jupiterem a to z kategorie nafouklých. Planeta má 90 % hmotnosti Jupiteru, ale je o 70 % větší. Okolo hvězdy oběhne jednou za tři dny. Není bez zajímavosti, že se jedná o poměrně jasnou hvězdu (10 mag). Aby také ne. Nachází se jen asi 680 světelných let a je větší (+60 %) a hmotnější (+20%) než naše Slunce.

Exoplaneta je plynným obrem, takže posezení u horké (v tomto případě asi hodně horké) kávy byste si na povrchu neužili. Kdyby ale místo ní byla kamenná planeta, viděli byste z povrchu nejen obří hvězdu ale také za jistých okolností její dva průvodce o jasnosti zhruba srovnatelné s Měsícem v úplňku.

Ve vzdálenosti 328 AU se nachází dvojice hvězd, které okolo hvězdy KELT-4A obíhají s periodou nějakých 3 800 let. Obě hvězdy pak zhruba jednou za 30 let oběhnou i okolo sebe… dělí je vzdálenost přes 10 AU.

Zdroj: KELT-4Ab: AN INFLATED HOT JUPITER TRANSITING THE BRIGHT (V ∼ 10) COMPONENT OF A HIERARCHICAL TRIPLE