Obíhá kolem KIC 8462852 roj komet? credit: NASA/JPL-Caltech

Je to už více než měsíc, co astronomové představili netradiční světelnou křivku z dalekohledu Kepler. Hned se začalo psát o mimozemských civilizacích…

KIC 8462852 vás nepochybně nemohla minout, ale pokud už ano, tak doporučuji článek z konce října.

Kepler objevil u této hvězdy poklesy jasnosti ale ne jen tak ledajaké. V tomto případě byly nepravidelné, hloubka tranzitů se měnila a dostala až k 20 %.

Nyní je KIC 8462852 opět na scéně, ale vlastně jsme se toho moc nedozvěděli. NASA pouze uveřejnila informaci o připravovaném odborném článku (abstrakt).

Autoři původní studie použili data z družice WISE, aby se na hvězdu podívali infračerveným okem. Pokud by objevili přebytek tohoto záření, ukazovalo by to na přítomnost horkého prachu, který vznikl při nějaké obrovské srážce – asteroidů, asteroidu a planety apod. Ale nic takového nenašli. Data ovšem byla z roku 2010.

Nová studie, kterou vedl Massimo Marengo (Iowa State), pracuje s novějšími infračervenými pozorováními a to z kosmického dalekohledu Spitzer. Ten se na KIC 8462852 podíval spíše náhodně v letošním roce. Ani on ale žádný přebytek infračerveného záření nenašel.

Odborný článek zatím není k dispozici, ale už dnes víme, že nás nejspíše k vysvětlení záhady KIC 8462852 nepřiblíží.

V médiích tolik populární umělé artefakty mimozemské civilizace ovšem nejsou variantou, se kterou by se pracovalo. Jako nejpravděpodobnější i když i tak značně „šílené“ vysvětlení je, že Kepler pozoroval obrovský roj komet, který může být ovlivněn existencí blízkého průvodce (hvězdy).

Zdroj: JPL