Kosmický dalekohled Kepler pokračuje od konce května v práci a to se dvěma ze čtyř gyroskopů. Jeden gyroskop nahradil tlak slunečního větru a motory. Přesnost Keplera je o něco nižší a musí se občas pootočit. Díky tomu nesleduje jedno místo na obloze, ale postupně se posouvá. Na jednom místě zůstává asi 80 dní.

Z délky jednotlivých kampaní je jasné, že se Kepler zaměřuje (kromě úkolů mimo exoplanetární vody) zejména na planety u červených trpaslíků, kde leží obyvatelná oblast blízko, takže i planeta s oběžnou dobou několika desítek dní může mít podmínky vhodné k životu.

Prvním úlovkem v rámci nové mise K2 (ne)byla exoplaneta HIP 116454 b. Kepler ji objevil v rámci testování a přípravy na misi K2 vloni v únoru.

Nyní tým astronomů představil objev tří exoplanet typu super-země o velikosti 1,5 až 2,1 Země v datech z první kampaně mise K2. Ta probíhala od 31. května do 21. srpna 2014.

Zorné pole první kampaně. Credit: NASA

Exoplanety obíhají kolem červeného trpaslíka EPIC 201367065 o hmotnosti a velikosti asi 60% Slunce. Jedná se o relativně jasnou hvězdu (8,6 mag). Autoři studie dokonce tvrdí, že je to také jedna z 10 nejbližších hvězd, u které byly objeveny tranzitující exoplanety. Je to možné. Hvězda se nachází 150 světelných let daleko, což rozhodně není tak úplně blízko, ale mezi TOP10 skutečně může být. Paradoxně za to může Kepler. Drtivá většina tranzitujících exoplanet byla objevena jim a to v rámci první mise. Mateřské hvězdy v jeho původním zorném poli se nacházejí často stovky i jednotky tisíc světelných let daleko.

Tři nově objevené planety jsou na pomezí super-zemí a Neptunu. Jedna z nich dostává jen 1,5x více záření než Země.

Planeta „b“:

• Oběžná doba: 10 dní
  • Poloměr: 2,14 Země
  • Oslunění: 11 (v násobcích oslunění Země)