Vyhledávací mapka zachycuje oblohu počátkem ledna kolem 18. hodiny (pohled směrem na východ). Jako orientační výchozí bod lze využít nepřehlédnutelné souhvězdí Orion. Zdroj: Stellarium

Zpochybněna existence planety u nejjasnější hvězdy v souhvězdí Blíženců.

Pokud se podíváte do katalogu na nejjasnější hvězdu, u které byla objevena exoplaneta, vybafne na vás jistá HD 62509 s jasností asi 1,15 mag. Mnohem známější je však tato hvězda pod názvem Pollux. Jedná se o nejjasnější hvězdu v souhvězdí Blíženců, kterou bychom našli ve vzdálenosti 34 světelných let.

Pollux b mohla být klidně první známou exoplanetou. Objevena byla už v roce 1993 neboli dva roky před 51 Peg b. Potvrdit se však její existenci podařilo teprve v roce 2006. Podle předpokladů se má jednat o plynného obra s hmotností asi 3 Jupiterů, který kolem hvězdy oběhne jednou za 590 dní.

Nyní však vychází studie, která existenci planety zpochybňuje. Podle všeho může za domnělé odchylky v radiálních rychlostech Polluxu nikoliv obří planeta ale magnetické pole.

Potvrdit nebo vyvrátit tuto teorii nebo spíše existenci planety bude velmi obtížné. Pokud není spoleh na radiální rychlosti, jevila by se jako nejlepší možnost jiná metoda. Tranzity Polluxu b nebyly nikdy objeveny, přímé zobrazení asi není na pořadu dne (vzdálenost 1,7 AU od tak jasné hvězdy je mimo dosah dalekohledů) a tak nám zbývá pouze studium vlastního pohybu hvězdy. Jistá astrometrická měření už sice proběhla, ovšem byla by potřeba daleko přesnější měření z vesmíru. Na start se sice chystá družice Gaia, ta však bude mít v hledáčku spíše slabší hvězdy o jasnosti 6 mag a nižší.

Vypadne-li Pollux s pomyslné hitparády nejjasnějších planetárních matek, dostaneme se do džungle ještě podstatně kontroverznější. Lídra by převzala hvězda Fomalhaut, u které je planeta přímým zobrazením Hubblova a Spitzerova dalekohledu (případně ALMA) neustále potvrzována a vyvracená.

Na další příčce se pak hřeje nejbližší známý planetární systém Alfa Centauri. U hvězdy B sice byla objevena planeta, také nad její existencí však visí obří otazníky.

Na hvězdu C, která je nejbližší hvězdou od Slunce a je známá jako Proxima Centauri, se nedávno podíval Hubblův kosmický dalekohled.

Proxima Centauri na snímku z Hubblova dalekohledu. Credit: NASA, ESA

Zdroj: Pollux: a stable weak dipolar magnetic field but no planet ?