Exoplaneta u trojhvězdy Alfa Centauri v představách malíře. Credit: ESO/L. Calçada

Nikoliv však vyloučena, aby bylo jasno…

Vloni v říjnu představili evropští astronomové objev planety jen nepatrně hmotnější než Země, která obíhá s periodou 3,2 dní kolem hvězdy Alfa Centauri B (viz článek). Objev planety v nejbližším hvězdném systému byl nejen mediálně atraktivní ale také dosti věrohodný s ohledem na to, že za ním stojí právě astronomové z Ženevské observatoře, jejichž styl práce a věrohodnost objevů přesně koresponduje s pověstnou švýcarskou přesností.

Na druhou stranu je potřeba si uvědomit, že planeta je malá a způsobuje amplitudu výchylky jen 0,5 metrů za sekundu a astronomové ji tak objevili pouze díky velkému počtu pozorování. Nejistota existence však byla poměrně velká.

Artie Hatzes (Thuringer Landessternwarte) nyní provedl novou analýzu původních dat, ze které vyplývá, že existence Alfa Centauri B b není tak úplně jednoznačná. Hatzes dostal podezření, že jeho postup a algoritmus nejsou správné nebo dostatečné k rozlišení signálu v šumu. Provedl však simulaci dosazením uměle vytvořených signálů a správnost postupu se potvrdila.

Neznamená to však, že by planeta Alfa Centauri B b neexistovala. Spíše je zde na stole tradiční exoplanetární klišé: „potřebujeme více dat“. Pravděpodobnost, že planeta je pouze přeludem v šumu, je totiž podle nové studie velmi vysoká.

Zdroj: Radial Velocity Detection of Earth-mass Planets in the Presence of Activity Noise: The Case of Alpha Centauri Bb