Exoplaneta PH2 b z povrchu hypotetického měsíce. Image Credit: H. Giguere, M. Giguere/Yale University

Projekt Planet Hunters hlásí druhou potvrzenou planetu.

Exoplanety z projektu Planet Hunters označujeme pracovně jako lidové planety. Za jejich objevem totiž nestojí promovaní astronomové ale běžní uživatelé internetu, kteří klikají a prohledávají data z kosmického dalekohledu Kepler. Jak na to, jsme už kdysi na našem webu popsali.

Vloni v říjnu představili lidé okolo Planet Hunters první potvrzenou exoplanetu s označením PH1, která se ihned zapsala do dějin jako první planeta se čtyřmi mateřskými hvězdami.

Nový úlovek PH2 b už tak zajímavý samozřejmě není. Jedná se o planetu o velikosti Jupiteru, která ovšem obíhá okolo své hvězdy v obyvatelné oblasti. Plynný obr jistě není vhodným místem k životu, ovšem pokud by okolo něj obíhal trochu větší měsíc, mohl by to být jiný šálek kávy. Teplota v končinách, ve kterých se PH2 b pohybuje, bude kolem 50°C.

K ověření existence nové exoplanety byly použity spektrografy HIRES a NIRC2 a adaptivní optika na havajském desetimetrovém Keckově dalekohledu.

Kromě PH2 b se Lovci planet pochlubili také možným objevem 42 nových kandidátů, z toho u 33 byly pozorovány alespoň 3 tranzity a 31 by mělo patřit mezi dlouhoperiodické s oběžnou dobou delší než 100 dní. Na seznamu je 15 kandidátů v obyvatelné oblasti, většina je ovšem opět o velikosti Jupiteru či Neptunu.

Nedávno byl zveřejněn seznam 18 000 možných kandidátů, které byly v datech z Keplera nalezeny. Většina objevů Planet Hunters se samozřejmě na tomto hutném seznamu nachází, ovšem 6 kandidátů je zcela nových, což dokazuje smysl celého projektu – najít i kandidáty, které algoritmy vědců přehlédly. Všichni tito „ztracení“ kandidáti mají oběžnou dobu delší než 240 dní.

Údaje o PH2 b