Disk u hvězdy Fomalhaut a pozice možné planety v letech 2004 a 2006. Právě na základě těchto snímků byl objev Fomalhaut b uznán. Credit: NASA

Oblíbená telenovela „Planeta z prachového disku“ pokračuje.

Přestože máme dneska stovky známých exoplanet, Fomalhaut b se dostává mimořádné pozornosti. Jednak proto, že údajná exoplaneta obíhá okolo jedné z nejjasnějších hvězd (18. nejjasnější, abychom byli přesní) a potom také proto, že planeta byla objevena Hubblovým dalekohledem přímým zobrazením.

Problém nastal v okamžiku, kdy na novějších snímcích byla planeta jinde, než měla být. Poté začaly do výzkumu Fomalhautu b fušovat i další dalekohledy. Rozestavěná síť ALMA v Chile zase oznámila, že pravděpodobnější variantou je existence dvou menších planet na zcela jiných oběžných drahách.

A abychom se nenudili, vyšla nedávno i práce, podle níž může být domnělá planeta ve skutečnosti měsícem.

Odborná veřejnost zatím stále čeká na nové pozorování Hubblova dalekohledu. Mezi tím ovšem vyšla studie, kterou vedl Thayne Currie (Univerzita Toronto, NASA). Astronomové pozorovali okolí hvězdy Fomalhaut osmimetrovým dalekohledem Subaru. Podle jejich závěrů je původní objev z roku 2008 pravdivý a Fomalhaut b skutečně existuje, ačkoliv bude patrně méně hmotná než původně odhadované 2 Jupitery.

Fomalhaut b na exoplanety.cz:

Zdroj: Direct Imaging Confirmation and Characterization of a Dust-Enshrouded Candidate Exoplanet Orbiting Fomalhaut