Planetární systém KOI-872. Credit: Southwest Research Institute

Projekt HEK a David Nesvorný slaví první úspěch…

Před pár měsíci byl založen projekt HEK (Hunting for Extrasolar Exomoons with Kepler), jehož cílem je nalezení prvních měsíců exoplanet prostřednictvím dat z kosmického dalekohledu Kepler. Členem týmu je také astronom českého původu David Nesvorný.

Tým nedávno vybral od dárců z celého světa přes 12 tisíc dolarů, za které bude zakoupen počítač pro analýzu dat. První výsledky své práce ovšem představil tým už nyní. Díky časování tranzitů (TTV) se mu podařilo objevit novou exoplanetu. Astronomové analyzovali světelnou křivku exoplanety KOI-872 b , kterou Kepler objevil a nalezli v jejich tranzitech významné odchylky. Ty by mohly dokazovat přítomnost měsíce nebo druhé planety v systému. V tomto případě byla správně druhá možnost.

Nová exoplaneta má hmotnost srovnatelnou se Saturnem a okolo své hvězdy obíhá s periodou 57 dní, což je v rezonanci 5:3 s první objevenou planetou. Rezonance znamená, že oběžné doby obou planet jsou v poměru celých kladných čísel. Studii vedl právě David Nesvorný ( Southwest Research Institute).

Nalézt planety metodou TTV se snaží také tým YETI pod vedením polského astronoma Gracjana Maciejewskeho. YETI ovšem využívá své vlastní pozemské dalekohledy a několik možných kandidátů na TTV již představil.

Exoplanetou, která byla díky TTV objevena již dříve, je Kepler-19 c a významnou úlohu sehrálo TTV také při měření hmotnosti exoplanet v systému Kepler-11, kde pět z šesti planet obíhá velmi blízko sebe.

Světelná křivka exoplanety KOI-821 b a jasné odchylky v časech tranzitů. Credit: Southwest Research Institute