Planeta u červeného trpaslíka, credit: ESO/L. Calçada

Kamenné planety jsou podle nové studie u červených trpaslíků zcela běžné.

Občas dojde k objevu exoplanet způsobem, při kterém nemuseli autoři studie vytáhnout paty z kanceláře a dokonce ani nemuseli nic pozorovat. Jedná se totiž o opětovnou analýzu veřejně dostupných dat některého spektrografu.

Mikko Tuomi z Velké Británie a jeho kolegové vzali data ze spektrografů UVES a HARPS, které jsou součástí dalekohledů Evropské jižní observatoře. V hledáčku bylo celkem 41 blízkých červených trpaslíků.

Autoři potvrzují, že kamenné planety u červených trpaslíků budou poměrně běžné. V průměru by na jednoho červeného trpaslíka měla přidat minimálně jedna planeta o hmotnosti do 10 Zemí. Pokud jde o obyvatelnou oblast, přibližně 21% červených trpaslíků hostí planetu o hmotnosti 3 až 5 Zemí v končinách, kde mohou být teoreticky podmínky vhodné k udržení vody v kapalném skupenství. Naopak planety o hmotnosti nad 3 Země a oběžnou dobou 1-10 dní u červených trpaslíků najdeme zřejmě jen velmi vzácně.

V rámci studie byla potvrzena existence dvou planet u hvězdy GJ 433, o čemž jsme psali před dvěma lety.

Kromě toho zde máme objev 8 možných nových exoplanet, které mají hmotnost 4,5 až 13 Zemí. Tři z těchto planet obíhají v obyvatelné oblasti:

• GJ 180 c: 6,4 hmotnosti Země, oběžná doba 24 dní. Okolo stejné hvězdy obíhá blíže ještě jedna o něco hmotnější planeta.
  • GJ 422 b: 10 hmotnosti Země, oběžná doba 26 dní.
  • GJ 682 b: 4,4 hmotnosti Země, oběžná doba 17,5 dní. V planetárním systému je ještě jedna vzdálenější (57 dní) a hmotnější planeta.

Uvedené hmotnosti jsou spodním odhadem. Pravděpodobně se bude jednat o planety podobné spíše Neptunu.

Zdroj: Bayesian search for low-mass planets around nearby M dwarfs. Estimates for occurrence rate based on global detectability statistics