Systém Kepler-35 v představách malíře. Credit: © Mark A. Garlick / space-art.co.uk
Systém KOI-284 je jedním z nejzajímavějších v historii. Dvě hvězdy, tři planety, ale…

V článcích občas používáme v rámci oživení textu či zatraktivnění nadpisu rodinné vazby mezi vesmírnými objekty. Také v odbornější literatuře se setkáme s označením „mateřská hvězda“. Planety jsou fakticky dětmi hvězd, i když ne z hlediska vzniku (planety i hvězda vznikají současně). Pokud je mateřská hvězda součástí vícenásobného systému (dvojhvězda) mají planety fakticky svou tetu. Exoplanety v binárním systému nejsou neobvyklé, konec konců většina hvězd žije v páru s další hvězdou či hvězdami, naše Slunce je v tomto spíše výjimkou. Kepler však nedávno našel i planety, které obíhají okolo dvou hvězd současně, takže v našem žargonu mají dvě matky. Více se dočtete v našem článku.

Pokud jste se ještě do rodinných vazeb nezamotali, pak vězte, že systém KOI-284 vás dorazí. V jeho případě totiž můžeme zcela jednoznačně hovořit také o sestřenicích. Kepler u něj našel tři dosud nepotvrzené kandidáty. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, ovšem dle simulací by podobný systém měl být jednoznačně nestabilní. Na KOI-284 se vloni zaměřil mimo jiné Keckův dalekohled na Havaji a odhalil, že KOI-284 tvoří ve skutečnosti dvě hvězdy, vzdálené od sebe asi 450 AU.

Velmi pravděpodobným vysvětlením je fakt, že Kepler sice skutečně objevil tři planety v systému KOI-284, ale…! Jedna planeta obíhá okolo jedné z hvězd s periodou 6 dní, další dvě planety pak obíhají okolo druhé hvězdy s periodami 6,42 a 18 dní. Obě hvězdy jsou patrně velmi podobné a nachází se relativně blízko sebe (cca 450 AU), takže se Keplerovi jeví jako jedna jediná. Abychom to shrnuli: Kepler patrně našel tři tranzitující planety u dvou hvězd, které obíhají kolem společného těžiště. Poloměr všech tří planet se zprvu odhadoval na zhruba 2 Země, na přesné údaje si musíme počkat. Celý objev je jako výhra v loterii. Máme zde celkem 5 těles (dvě hvězdy, tři planety), které se nachází téměř v jedné rovině a tato rovina směřuje k nám.

Systému KOI-284 se věnuje studie, kterou vede S. Bryson z Ames Research Center a vyjít by měla v letošním roce.

Zdroj: Almost All of Kepler’s Multiple Planet Candidates are Planest