Systém Kepler-35 v představách malíře. Credit: © Mark A. Garlick / space-art.co.uk

Kepler objevil další exoplanety u dvojhvězd.

Není to tak dlouho, co se astronomové pochlubili objevem exoplanety u dvojhvězdy Kepler-16.  O objevu jsme samozřejmě tehdy psali, článek naleznete v odkaze. Kepler-16 se v uplynulých hodinách vrátil na scénu s ohledem na diskuse, zda by na případném měsíci planety mohl být život. Simulace naznačují, že teoreticky ano, pokud by hypotetický měsíc disponoval atmosférou bohatou na skleníkové plyny. Samotná planeta obíhá ve vzdálenosti srovnatelné s Venuší, problémem obyvatelnosti není přílišné horko ale naopak chlad. Mateřskými hvězdami jsou totiž oranžový a červený trpaslík. Kepler-16 b (nebo chcete-li Kepler-16 (AB) b byl po svém objevu neformálně pokřtěn jako Tatooine. Planeta z kultovních Hvězdných válek má také dvě slunce.

Kepler nyní hlásí objevy dalších planet, což dokazuje, že George Lucas se ve svých představách zase tak moc nemýlil. Planety se dvěma matkami mohou být ve vesmíru relativně běžné.

Kepler-34 b

Exoplaneta podobná Saturnu (konkrétně: hmotnost 0,22 Jupiteru, poloměr 0,76 Jupiteru) obíhá okolo svých matek s periodou 288 dní ve vzdálenosti zhruba 1 AU. Mateřské hvězdy jsou velmi podobné našemu Slunci a okolo společného těžiště obíhají  s periodou 28 dní. Celý systém si tak můžeme hravě představit. Vezměte dvě Slunce, dejte je blízko sebe, budou obíhat kolem společného těžiště, které se bude nacházet přibližně v polovině vzdálenosti mezi nimi. Okolo těchto hvězd pak bude ve vzdálenosti Země obíhat Saturn. Bizarní představa, viďte?

Kepler-35 b

Je méně hmotná než předešlý kolega (0,13 Jupiteru) a menší (0,72 poloměru Jupiteru). Okolo svých mateřských hvězd obíhá s periodou 131 dní ve vzdálenosti 0,6 AU. Mateřské hvězdy mají v tomto případě asi 80 až 90% hmotnost ve srovnání se Sluncem. Co do velikosti je jedna z nich podobná našemu Slunci, druhá je naopak menší (0,78 Slunce). Okolo společného těžiště obíhají s periodou 21 dní.