Astronomové nedávno pomoci družice TESS objevili první obří planetu u bílého trpaslíka. Nyní přidali další objev, který je ale hodně odlišný.

Zatímco planeta WD 1856 b obíhá okolo bílého trpaslíka velmi blízko (s oběžnou dobou 1,4 dne), nový objev je mnohem podobnější situaci ve Sluneční soustavě.

Novou exoplanetu se podařilo objevit pomoci gravitačních mikročoček, což je metoda přece jen citlivější na planety vzdálenější od své mateřské hvězdy než třeba pozorování tranzitů.

O objev se postaral projekt MOA na Novém Zélandě, díky kterému máme i označení planety MOA-2010-BLG-477 b.

Další data získal Keckův dalekohled. Vědci pomoci infračervených pozorování potřebovali vyloučit všechny možnosti, aby si byli jistí, že to, co způsobilo mikročočkovou událost, byl skutečně bílý trpaslík s obří planetou.

Bílý trpaslík má hmotnost 0,53 Slunce. Planeta obíhá ve vzdálenosti 2,8 ± 0,5 AU a má hmotnost 1,4krát větší než Jupiter.

Také naše Slunce se jednoho dne stane bílým trpaslíkem. Vnitřní planety zaniknout v ohnivé náruči rudého obra, který fázi bílého trpaslíka předchází. Vnější planety pak zřejmě pozmění svou dráhu.

Studium exoplanet u bílých trpaslíků nám tak může odhalit budoucnost naší vlastní Sluneční soustavy.

Zdroj: A Jovian analogue orbiting a white dwarf star