TESS. Credit: NASA

TESS objevila dvě nové zajímavé exoplanety, které byly následně zkoumány dalšími dalekohledy a to včetně osmimetrového dalekohledu Subaru.

TOI-1634 b a TOI-1685 b jsou představitelkami tak zvaných exoplanet s ultrakrátkou oběžnou dobou. Jedná se o světy obvykle menší než 2 Země, které obíhají okolo svých hvězd velmi blízko. V tomto případě oběhne jedna z planet okolo své hvězdy za jeden den, druhá dokonce jen za 16 hodin. Mateřskou hvězdou je v obou případech červený trpaslík.

Obě exoplanety najdeme v souhvězdí Persea, první z nich je vzdálena asi 114 světelných let, druhá 122 světelných let.

Díky měření radiálních rychlostí dalekohledem Subaru známe i jejich hmotnosti, které jsou 10 a 3,5 Země.

Planety mají střední hustoty odpovídající vnitřnímu složení podobnému Zemi. TOI-1634 b je v současnosti nejhmotnější planetou s ultrakrátkou oběžnou dobou. Její poloměr je přes 1,7 Země, což znamená, že je blízko tak zvanému údolí poloměrů.

U hvězd podobných Slunci je nižší míra výskytu planet okolo 1,7 až 2,0 poloměrů Země, u menších hvězd je pak podobná mezera mezi 1,5 až 1,7 Země.

Údolí poloměru pravděpodobně souvisí s přechodem mezi kamennými planetami a planetami s významnou obálkou z vodíku a hélia. Je možné, že některé planety s významnou obálkou o tuto obálku vlivem ultrafialového záření blízké hvězdy přijdou a jejich poloměr se zmenší, takže vyčistí právě oblast v rámci údolí poloměru.

Zdroj: Two Bright M Dwarfs Hosting Ultra-Short-Period Super-Earths with Earth-like Compositions