TOI-1231 b v představách malíře. Credit: NASA

Nejsou tam podmínky k životu, ale je to zajímavý cíl pro další pozorování. Družice TESS objevila exoplanetu TOI-1231 b. Její poloměr je 3,6 Země. Následná pozorování radiálních rychlostí mateřské hvězdy pomoci Planet Finder Spectrograph přinesla i údaje o hmotnosti, která je zhruba 15 Zemí.

TOI-1231 b je tak menší verzí Neptunu, ale má o něco větší hustotu. Planeta obíhá okolo červeného trpaslíka s periodou 24 dní ve vzdálenosti 0,12 AU. Ve Sluneční soustavě by to byl pekelný svět. U červeného trpaslíka ale jde o poměrně velkou vzdálenost, díky které je rovnovážná teplota planety kolem 60 °C.

TOI-1231 b můžeme zařadit mezi hrstku planet s relativně chladnou atmosférou, kterou lze studovat transmisní spektroskopií. Exoplanetu samozřejmě nevidíme, ale jednou za zhruba tři týdny přechází po dobu třech hodin před svou hvězdou.

Světlo hvězdy projde atmosférou planety a ta v něm zanechá otisk, který můžeme pozorovat ve spektru. Na exoplanetu nebo spíše na její mateřskou hvězdu se zřejmě brzy zaměří Hubblův dalekohled a poté Kosmický dalekohled Jamese Webba.

Nízká hustota TOI-1231 b naznačuje, že je obklopena značnou atmosférou a nejedná se o kamennou planetu. Složení a rozsah této atmosféry však neznáme. TOI-1231 b by mohla mít rozsáhlou vodíkovou nebo vodíko-heliovou atmosféru, případně hustší atmosféru s vodní párou.

Nově objevenou planetu můžeme srovnat s K2-18 b, kterou našel Kepler v rámci druhé mise. V jejím případě už složení atmosféry známe. Byla v ní objevena vodní pára, což okamžitě vyvolalo spekulace ohledně obyvatelnosti. K2-18 b však není druhá Země, ale jde o svět podobný právě TOI-1231 b, i když je menší – její poloměr je 2,6 Země.

Výzkum TOI-1231 b nám může také pomoci osvětlit, jaký vliv má ultrafialové a rentgenové záření mateřské hvězdy na erozi atmosféry planety.

Mateřská hvězda NLTT 24399 se nachází 88 světelných let od nás.

Zdroj: TOI-1231 b: A Temperate, Neptune-Sized Planet Transiting the Nearby M3 Dwarf NLTT 24399