Super-země (kresba). credit: NASA Ames/JPL-Caltech/T. Pyle

Gravitační mikročočky hrají stále důležitější roli při hledání exoplanet. V uplynulých dnech vyšly studie o dvou nových objevech.

Pomoci gravitačních mikročoček bylo zatím objeveno asi 138 exoplanet. Exoplaneta KMT-2018-BLG-1025Lb je jedenáctou super-zemí, která byla touto metodou objevena. Planeta by měla mít hmotnost 6 Zemí a pohybovat se ve vzdálenosti 1,3 AU. Samotná hvězda, která je patrně červeným trpaslíkem, se nachází 22 tisíc světelných let od nás.

Druhým úlovkem z poslední doby je OGLE-2018-BLG-1428Lb. Obíhá okolo menší hvězdy o hmotnosti 0,4 Slunce ve vzdálenosti 3,3 AU. Hmotnost planety je okolo 0,7 Jupiteru.

Planeta se pohybuje za sněžnou čárou neboli v oblasti, kde už při vzniku planet bylo dostatečně chladno, aby tam voda kondenzovala do podoby ledových krystalků. Planety, jako je OGLE-2018-BLG-1428Lb, vznikají právě v těchto oblastech. Jiné metody detekce exoplanet většinou nachází podobné planety blíže k hvězdám, kam migrovaly.

Mateřská hvězda se opět nachází ve vzdálenosti asi 22 tisíc světelných let.

Stále více planet

Do jedné přímky se nám dostanou dva objekty. Vzdálená hvězda a bližší hvězda, planetární systém, bludná planeta… cokoliv hmotného. Bližší objekt svou gravitací v souladu s teorií relativity zesílí světlo vzdálené hvězdy. Pokud máme hvězdu a okolo ní obíhá planeta, pak také ona zesílí svou gravitací světlo vzdálené hvězdy.

Objevené planety jsou obvykle velmi daleko od nás, takže se nehodí pro další průzkum. Vhodné jsou ale ke statistickým účelům. Gravitační mikročočky dokáží najít i planety na vzdálenějších drahách a dokonce i bludné planety bez hvězd.

Na objevu exoplanet gravitačními mikročočkami se podílí zejména tři projekty: polský OGLE disponuje dalekohledem v Chile, novozélandsko-japonský MOA na Havaji a projekt KMTNet má dalekohledy v Chile, Jižní Africe a v Austrálii.

Vloni bylo touto metodou objeveno zhruba 18 planet, což je v podstatě stejně jako o rok dříve. Počty objevů i díky novým projektům stoupají. Před pěti, šesti lety byly počty objevů za rok zhruba třetinové.

V roce 2025 by měl do vesmíru odstartovat Nancy Grace Roman Space Telescope, který se bude věnovat mimo jiné i objevování planet gravitačními mikročočkami.