Rozpadající se planeta v představách malíře. Credit: NASA, JPL-Caltech

Astronomové v rámci DMPP hledali CDE a našli DMPP-1. Vezměme to ale od začátku.

DMPP-1 je první z již několika objevů projektu DMPP (Dispersed Matter Planet Project). Jeho úkolem je především hledání oblaků prachu z planet zemského typu, které obíhají tak blízko svých hvězd, že se rozpadají. Říká se jim katastroficky rozpadající se exoplanety (catastrophically disintegrating exoplanets, CDE).

Astronomové se o to nesnaží prostřednictvím fotometrie (měření jasnosti hvězd), ale pozorováním spektra hvězd – konkrétně pozorováním nízké tzv. chromosferické emise, za kterou stojí právě oblak prachu mezi námi a hvězdou.

Vloni před Vánocemi vyšla studie, ve které vědci objevili čtyři planety u hvězdy DMPP-1. Přibližně 2 miliardy let stará hvězd se nachází 204 světelných let od nás. Podle výsledků měření radiálních rychlostí okolo hvězdy obíhají tři horké super země a jeden teplý neptun s periodami 2,8 až 18,5 dní.

V nové studii se vědci podívali na hvězdu prostřednictvím družice TESS, která ji pozorovala v rámci 6. sektoru. Nenašli ale tranzity žádné z planet, které byly objeveny v první studii měřením radiálních rychlostí. Je možné, že planety z našeho pohledu před hvězdou nepřecházejí, i když jen velmi těsně. Další možností je, že kvůli vlivu blízké hvězdy jsou to už v podstatě jen železná jádra, která sice mají dostatečnou hmotnost pro detekci prostřednictvím měření radiálních rychlostí, ale současně jsou malá na to, abychom dokázali pozorovat jejich tranzity.

Na druhou stranu ale vědci našli něco jiného. Poklesy jasnosti s periodou 3,2 dní. Pokud se jedná o planetu, dostávala by asi 990krát více záření než Země od Slunce. To jsou hodnoty typické pro CDE. Oblak prachu z této planety by mohl detektovat Kosmický dalekohled Jamese Webba (JWST). Vědci očekávají, že se z CDE uvolňuje oxid křemnatý, na který bude JWST citlivý.