Představte si, že najdeme stopy vyspělé civilizace na té nejméně očekávané planetě ve Sluneční soustavě… na Venuši!

Přestože píšu o exoplanetách, sci-fi čtu spíše méně a už vůbec ne z dílny českých a slovenských autorů. Možná je to předsudek, ale raději sáhnu po osvědčeném zahraničním bestselleru. Udělal jsem jednu výjimku. Vloni vyšla kniha Druhá planéta od Jany Plauchové, která pracuje v Krajskej hvezdárni a planetáriu Maximilána Hella v Žiari nad Hronom. Zmiňuji to záměrně, protože ačkoliv kniha stojí na fikci a to často dost odvážné, tak v ní najdeme podobně jako třeba v Misi Saturn realistické základy.

Děj knihy prozrazovat nebudu. Základní zápletku najdete konec konců už v úvodu článku.

Venuše, která mimochodem právě krásně září večer nad západním obzorem, je při popularizaci exoplanet hodně dobrým odstrašujícím příkladem. Podmínky na jejím povrchu jsou extrémní, ale není to dáno primárně blízkostí Slunce. Tzv. rovnovážná teplota, což je právě ta, kterou dnes dokážeme jako jedinou zjistit u potenciálně obyvatelných planet, nám v případě Venuše vychází poměrně dobře.

Skutečná teplota je však závislá na složení atmosféry, která je hlavním viníkem extrémních podmínek na povrchu Venuše. V případě exoplanet o velikosti Země ale složení atmosféry neznáme.

Existují teorie, že se na povrchu Venuše kdysi mohly nacházet podmínky vhodné k životu, z čehož vychází i děj knihy. Ten se z velké části odehrává na orbitální stanici, která okolo planety obíhá. Na povrch se člověk v knize odváží jen dvakrát. A jak se dozvíte, není to jen kvůli extrémním podmínkám v podobě teplot a tlaku. Má to ještě jeden důvod, kvůli kterému nemůže žít člověk ani na povrchu Marsu.

Venuše je dnes nehostinným ale přesto fascinujícím světem, který by mohl člověk jednoho dne skutečně prozkoumat. Na povrchu bychom nevydrželi, ale ve vysokých vrstvách atmosféry jsou teploty přijatelné. NASA už před pár lety vypracovala dokonce koncept obřích a člověkem obydlených vzducholodí.

Zatím nevíme, kdy a zda vůbec se podaří koncept přetavit (tohle slovo asi v souvislosti s Venuší není nejvhodnější) do reality. Díky knize Druhá planéta se ale můžete vy sami vydat na Venuši už dnes.

Kniha Druhá planéta je dostupná v českých internetových obchodech v klasické i elektronické podobě (v elektronické například na Martinus.cz).