Exoplaneta u bílého trpaslíka. Credit: ESO/M. Kornmesser

Na úvod je potřeba říct, že s tou první planetou je to hodně, hodně složité. Ale… přístroj X-Shooter na dalekohledu VLT Evropské jižní observatoře objevil planetu u bílého trpaslíka. Exoplanetu nevidíme, což není zase až tak překvapivé. Více než 95 % objevů exoplanet pochází z nepřímých metod, kdy nacházíme planety na základě jejich vlivu na mateřskou hvězdu. V tomto případě vědci objevili planetu spíše na základě vlivu hvězdy na samotnou planetu.

Mrtvá hvězda

Hvězdy podobné Slunci se na konci svého života stanou rudými obry. Zvětší svůj objem, odhodí plynou obálku a na jejich místě zůstane bílý trpaslík. Jde v podstatě o obnažené jádro bývalé hvězdy. Objekt o velikosti Země ale z hlediska hmotnosti podobný Slunci.

Smrt mateřské hvězdy s planetárním systémem samozřejmě pořádně zamává. Některé planety jsou zničeny, jiné odsunuty. Některé objekty se přiblíží k bílému trpaslíkovi a jsou roztrhány jeho slapovými silami.

Objev exoplanety u bílého trpaslíka WDJ0914 + 1914

Svědky dramatických událostí jsou samotní bílí trpaslíci. Některé obklopují disky trosek, u jiných nacházíme znečištěné atmosféry. Vyskytují se v nich prvky, které tam nemají co dělat. Jedná se o zbytky objektů, které se dostaly příliš blízko k trpaslíkovi.

V nové studii prozkoumali vědci na 7000 bílých trpaslíků. V případě WDJ0914 + 1914, který se nachází 1 500 světelných let od nás v souhvězdí Raka, objevili také znečištění, ale hodně netypické.

Obvykle znečištění odpovídá složení kamenných objektů – bývalých asteroidů, možná i kamenných planet. WDJ0914 + 1914 ale obklopuje plynový disk složený z vodíku, kyslíku a síry. Odpovídá to složení atmosfér ledových obrů – planet podobných Neptunu.

Jedna taková planeta se nejspíše přiblížila příliš blízko k bílému trpaslíkovi a nyní se z ní odpařují stovky tisíc tun plynu za sekundu.

Vědci odhadují, že se planeta pohybuje ve vzdálenosti 15 slunečních poloměrů (10 milionů kilometrů). V době fáze rudého obra by musela být uvnitř hvězdy, což není reálné. K hvězdě se tak planeta přiblížila zřejmě až poté, co hvězda odhodila plynnou obálku.