Kosmický dalekohled Kepler. Credit: NASA

Kosmický dalekohled Kepler ani po svém konci ještě neřekl poslední slovo. Astronomové potvrdili existenci exoplanety G 9-40 b, která se stává druhou nejbližší exoplanetou, kterou objevil kosmický dalekohled Kepler.

G 9-40 b obíhá okolo červeného trpaslíka o hmotnosti a velikosti asi třetiny Slunce s periodou necelých 6 dní. Velikostně bude o něco menší, než slavná K2-18 b s vodou v atmosféře. Na rozdíl od K2-18 b ale obíhá blíže k hvězdě a dostává od ní 6krát více záření, než Země od Slunce.

Exoplanetu objevil kosmický dalekohled Kepler v rámci 16. pozorovací kampaně mise K2 na přelomu let 2017 a 2018. Vědci využili pozemská pozorování k ověření existence planety.

Na mateřskou hvězdu se podíval také přístroj HPF (Habitable-zone Planet Finder), který je nainstalován na dalekohledu Hobby-Eberly v Texasu. Podařilo se mu omezit hmotnost planety na maximálně 12 Zemí, ale reálně bude zřejmě méně než poloviční.

Autoři studie vyzvali k dalšímu pozorování mateřské hvězdy. Současnou technikou by neměl být problém měřením radiálních rychlostí určit hmotnost planety a přidat tak další střípek do mozaiky vzniku a vývoje mini-neptunů.

Exoplanety u hvězd s teplotami nad a pod 4000 Kelvinů. Na vodorovné ose je vzdálenost planet v parsecích (1 pc = 3,26 světelných let), na svislé ose pak jejich poloměr v násobcích Země. Credit: STEFANSSON ET AL. 2019

G 9-40 b je druhou nejbližší exoplanetou, kterou Kepler objevil. Prvenství drží i nadále K2-129 b (91 světelných let), která je jen o chlup blíže. Na třetím místě je systém GJ 9827 b,c,d ve vzdálenosti 97 světelných let.

Hloubka tranzitu a jasnost mateřské hvězdy dělají z G 9-40 b jeden z nejlepších cílů pod 2 Země pro Kosmický dalekohled Jamese Webba. Ten by se mohl v budoucnu podívat na zoubek atmosféře exoplanety.

Zdroj: A sub-Neptune sized planet transiting the M2.5-dwarf G 9-40: Validation with the Habitable-zone Planet Finder