Tranzit exoplanety. Credits: NASA Ames and Dana Berry

První exoplaneta u hvězdy hlavní posloupnosti byla objevena v roce 1995. První tranzit exoplanet byl pozorován o čtyři roky později.

Tranzitní metodu znali astronomové už předtím, protože se používá pro objevování zákrytových dvojhvězd.

V roce 1999 se jim podařilo pozorovat první tranzit exoplanety. Světelná křivka byla pořízena 9. září 1999 a patřila hvězdě HD 209458.

U hvězdy objevili astronomové měřením radiálních rychlostí exoplanetu, která okolo hvězdy obíhá s periodou 3,5 dní a má hmotnost 0,7 Jupiteru.O objev se postaraly dva nezávislé týmy. Jeden vedl David Charbonneu a druhý Gregory Henry.

V dnech 9. a 16. září 1999 měřil první tým jasnosti hvězdy a objevil pokles jasnosti o 1,7 %. Druhý tým pozoroval jen část tranzitu 8. listopadu. HD 209458 b dnes patří mezi nejlépe prozkoumané exoplanety.

Postup, kdy je planeta nejdříve objevena měřením radiálních rychlostí, a následně jsou objeveny její tranzity, je dodnes spíše vzácný. Může za to obecně nízká pravděpodobnost, že planeta bude z našeho pohledu před hvězdou přecházet.

První objevenou tranzitující exoplanetou byla v roce 2002 OGLE-TR-56 b. Našel ji polský projekt OGLE v Chile. Ve světě exoplanet je OGLE znám spíše objevy exoplanet prostřednictvím gravitačních mikročoček.

OGLE-TR-56 b obíhá okolo hvězdy s periodou jen 1,2 dní a je o třetinu větší a hmotnější než Jupiter. Pro další průzkum se nehodí. Nachází se téměř 5 tisíc světelných let od nás.

Tranzitní fotometrie byla deset let až druhou nejúspěšnější metodou objevování exoplanet. V roce 2009 vše změnil kosmický dalekohled Kepler, na který nyní navazuje TESS. K dnešnímu dni tak známe téměř 3 tisíce potvrzených tranzitujících planet.