Beta Pictoris b v představách malíře. Credit: ESO L. Calçada/N. Risinger (skysurvey.org)

Beta Pictoris je jednou z nejslavnějších exoplanetárních matek. U mladé hvězdy, která se nachází asi 63 světelných let od nás, objevili astronomové nejdříve v 80. letech disk z prachu a plynu a před 11 lety exoplanetu Beta Pictoris b. Jedná se o jednu z mála exoplanet, kterou pozorujeme přímo po odstínění světla mateřské hvězdy.

Od objevu uplynul už nějaký ten pátek. Za tu dobu se podařilo upřesnit hmotnost planety i parametry její oběžné dráhy. Pomohlo nejen pozorování jejího oběhu okolo hvězdy ale také astrometrie. Beta Pictoris b má hmotnost 11 ± 2 Jupiteru, oběžnou dobu na 22 až 24 let a obíhá ve vzdálenosti 9,0 ± 0,5 AU od hvězdy.

Pozice obou planet u Beta Pictoris. Credit: P Rubini / AM Lagrange

Druhá planeta u Bety Pictoris

Betu Pictoris b objevil v roce 2008 tým pod vedením Anny-Marie Lagrange. Stejná vědkyně nyní vedla další tým, který našel druhou planetu! Tentokrát na to šli však úplně jinou metodou. Nashromáždili množství pozorování spektrografu HARPS a našli planetu pomoci metody měření radiálních rychlostí.

Beta Pictoris c se pohybuje k hvězdě mnohem blíže ve vzdálenosti asi 2,7 AU a to po docela protáhlé dráze (e = 0,24). Jeden oběh zabere exoplanetě zhruba 1200 dní. Její hmotnost je 9 Jupiterů.

Je to docela paradoxní. U planety b nedokážeme změřit radiální rychlosti, což mimo jiné souvisí s tím, že je daleko od hvězdy. U planety c to vědci dokázali, ale současně ji nevidí přímo, jako planetu b, protože obíhá poměrně blízko k hvězdě. Pokud bychom ji přemístili do Sluneční soustavy, tak by to zase tak blízko nebylo. Pohybovala by se někde mezi Marsem a Jupiterem.

Planeta c obíhá relativně blízko, je hodně masivní, ale přesto bylo těžké ji najít. Proč? Souvisí to s aktivitou (pulzy) mateřské hvězdy. Vědci na to potřebovali 6600 měření radiálních rychlostí z let 2003 až 2018

Možná největší objev TESS: Našla kometu u legendární Bety Pictoris!

Beta Pictoris na snímcích z přístroje SPHERE