Exoplanety u PDS 70. Credit: J. Olmsted (STScI)

Přístroj SPHERE na VLT vloni objevil exoplanetu u hvězdy PDS 70, která se nachází ve vzdálenosti 370 světelných let, je o něco menší a méně hmotná než Slunce a je velmi mladá. Stáří hvězdy se odhaduje na 6 milionů let.

Přístroj MUSE, který se také nachází na VLT, pozoroval na dvou místech v disku velmi silné emise vodíku. Za první emisí stojí dříve známá planeta, za tu druhou její vzdálenější kolegyně.

Okolo hvězdy se nachází v disku z prachu a plynu obří mezera, která sahá zhruba od 20 do 40 AU. První známá planeta o hmotnosti 4 až 17 Jupiterů se nachází nedaleko vnitřního okraje mezery. Nově objevená planeta je méně hmotná a pohybuje se poblíž vnějšího okraje.

Oběžné doby planet sice jen odhadujeme, ale podle astronomů mohou být v rezonanci 2:1. Znamená to, že jakmile vnější planeta oběhne okolo hvězdy jednou, ta vnitřní to stihne přesně dvakrát.

Obě planety na jednom snímku. Pozice mateřské hvězdy je znázorněna křížkem. Credit: ESO and S. Haffert (Leiden Observatory)