Exoplaneta PDS 70b. Kredit: ESO/A. Müller et al.

Astronomové se podívali na zoubek mladé hvězdě PDS 70 a to v rámci projektu SHINE, který se zaměřuje na průzkum okolí asi 600 vybraných mladých hvězd.

V rámci dvou studií se vědci podívali na hvězdu pomoci přístrojů SPHERE a NaCo na dalekohledu VLT a přístroje NIC na dalekohledu Gemini.

Hvězdu PDS 70 najdeme v souhvězdí Kentaura. Její hmotnost je menší ve srovnání se Sluncem ale velikost asi o 20 % větší.

Podle odhadů má hvězda asi 5,4 milionů let. Přístroj SPHERE dokázal odstínit světlo samotné hvězdy (na obrázku je hvězda zakrytá černým kotoučkem) a pozorovat přímo exoplanetu PDS 70b, která se nachází 22 AU od hvězdy.

Planeta je stejně jako hvězda ještě mladá a tedy horká. Její teplota se pohybuje mezi 1000 až 1600 K. Vědcům se podařilo planetu pozorovat v infračervených vlnových délkách od 0,96 až 3,8 μm. Vypadá to, že v atmosféře mladého světa budou oblaka.

Jednou z nevýhod přímého pozorování je trochu obtížný odhad fyzikálních parametrů planety. Podle odhadovaného stáří, množství záření a modelů je velikost planety přibližně 1,4 až 3,7 Jupiteru.

V disku se nachází také obří mezera do vzdálenosti 54 AU. Očekávali bychom, že mezera vznikla tím, že planeta vymetla v disku materiál. V takovém případě by se měla planeta nacházet někde uprostřed mezery, ale ona se nachází na vnitřním okraji! Je možné, že planeta, která je stále v procesu své formace, migruje směrem k hvězdě.

Zdroj: ESO