1,2 m švýcarský dalekohled na La Silla. Credit: UNIGE B. Tafreshi

Od roku 1995 bylo objeveno přes 4 tisíce exoplanet. Většina z nich obíhá blízko svých hvězd. Planet s oběžnou dobou delší než 15 let známe méně než 30.

Je to proto, že planety na vzdálenějších drahách se špatně hledají a to zejména současnými nejběžnějšími metodami. Tranzitní metodou to nejde prakticky vůbec, měřením radiálních rychlostí sice ano, ale trvá to dlouho.

Švýcarští astronomové nyní představili objev pěti planet a hnědých trpaslíků s velmi dlouhými oběžnými dobami pomoci spektrografu CORALIE, který se nachází na 1,2 m dalekohledu EULER na chilské observatoři La Silla.

Vědci využili data za dvacet let. Výsledkem je objev pěti nových objektů, upřesnění parametrů dalších tří objektů a potvrzení dřívějšího objevu exoplanety HD 92788c.

Nové přírůstky mají hmotnosti 3 až 26,7 Jupiterů a oběžné doby od 15,6 po 40 let. Rekordmanem v nové studii je objekt u hvězdy HD 13724, který obíhá s periodou 40 let ve vzdálenosti 12,4 AU. Půjde ale o hnědého trpaslíka

Exoplaneta HD 92788c má hmotnost 3,6 Jupiteru a obíhá s periodou necelých 32 let ve vzdálenosti 10,5 AU. V systému je s další planetou, která má podobné parametry oběžné dráhy jako Země. Její hmotnosti je asi 3,8 Jupiteru.

Rozšířit počty planet na vzdálenějších drahách může družice GAIA, která od roku 2014 měří pozice miliardy hvězd v naší Galaxii a měla by najít planety pomoci astrometrie. Další možností představuje pozorování gravitačních mikročoček. Nad dalekohledem WFIRST ale nyní visí otazníky…