Disk v okolí bílého trpaslíka SDSS J122859.93+104032.9 Credit: University of Warwick/Mark Garlick

Bílí trpaslíci jsou pozůstatkem po hvězdách, jako je naše Slunce. Jedná se v podstatě o obnažené jádro bývalé hvězdy. Její konec sice nebyl tak dramatický v porovnání s výbuchem supernovy, ale i tak napáchal v planetárním systému pořádnou paseku.

Mnoho bílých trpaslíků je zašpiněno. V jejich atmosférách nebo okolí se nachází prvky, které tam nemají být. Jedním z takových je bílý trpaslík SDSS J122859.93+104032.9, který se nachází 410 světelných let od nás. Bílý trpaslík je obklopen diskem z prachu a plynu.

Pomoci Velkého kanárského dalekohledu objevil tým vědců, že v rámci disku obíhá okolo bílého trpaslíka obří oblak plynu, jehož zdrojem je objekt o velikosti většího asteroidu.

Bílý trpaslík sice má velikost jako Země, ale v případě SDSS J122859.93+104032.9 hmotnost 70 % Slunce!

Pozorovaný oblak se pohybuje okolo bílého trpaslíka s periodou jen 123 minut. V překladu to znamená, že se pohybuje velmi blízko – tak blízko, že zdrojové těleso musí mít opravdu velmi vysokou hustotu, aby se udrželo pohromadě. Podle vědců se bude nejspíše skládat z železa a niklu. Pravděpodobně se jedná o pozůstatek bývalé planety.

Zdroj: A planetesimal orbiting within the debris disc around a white dwarf star