Kosmický dalekohled Kepler chrlil velké množství dat. TESS ho v tomto ještě překoná. Vědci používají algoritmy, uvolňují data pro ostatní vědce, koketují s umělou inteligencí. Přesto mohou některé objevy uniknout. A zde přichází příležitost pro vás. Po zveřejnění prvních dat (sektory 1 a 2) byl spuštěn nový projekt Planet Hunters TESS.

Každý uživatel internetu může prohledávat světelné křivky z TESS a hledat v nich tranzity planet. Není to tak těžké, jak se může zdát.

Stačí se registrovat a můžete se pustit do hledání. Poté klikněte na Classify a můžete se pustit do práce. Po kliknutí máte možnost přepnout na Tutorial, který vám poradí.

V první fázi byste měli absolvovat menší školení. Systém vám předloží pár křivek s tranzity. Musíte je označit pomoci žlutých rámců. Následně vám systém nalezené či spíše nenalezené tranzity opraví.

V sobotu 8. prosince byly prozkoumány 4 % dat. Ale další budou v následujících nejméně dvou letech ještě přicházet.

Tranzity musíte označit pomoci žlutých rámců. Někdy je to snadné (jako třeba na tomto obrázku), ale jinde dost obtížné. Jednotlivé body představují jednotlivá měření jasnosti hvězdy. Na vodorovné osy jsou dny.
Tranzit způsobuje poklesy jasnosti. Tohle ale tranzit planety není. Podobnou divočinu v jasnosti hvězdy způsobí něco trochu jiného – zákrytové dvojhvězdy, kdy dvě hvězdy obíhají okolo společného těžiště a vzájemně se zakrývají.
U každé světelné křivky si můžete vpravo dole křivku uložit do oblíbených (srdíčko) nebo si vyjet základní údaje o hvězdě – sektor, ze kterého data jsou, jasnost hvězdy, teplotu a poloměr v násobcích Slunce. TESS pozoruje 13 sektorů na jižní a 13 sektorů na severní polokouli. Jeden sektor obvykle 27 dní. Některé hvězdy se nacházejí současně ve více sektorech

Je na co navazovat

Současný projekt pod Zooniverse není nový. Původní Planet Hunters pracoval s daty z primární mise Keplera. Práce dobrovolníků vedla k několika objevům. Připomeňme třeba unikátní systém PH1 (Kepler-64b) a hlavně Tabbyinu hvězdu!

Nejpilnější lovci se stali spoluautory studií a někteří dostali i prestižní ceny od Americké astronomické společnosti.

Hlavní mise Kepler skončila a začala mise K2. Data z této části mise zase zkoumají lidé v rámci projektu Exoplanet Explorers, který byl propagován v jedné australské televizní show.