Možná podoba Ultima Thule. Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute/Alex Parker

V noci z pátku na sobotu se odehraje velmi důležité pozorování. Vědci z USA, Francie a Senegalu budou pozorovat planetku, kterou už za pár měsíců navštíví sonda NASA.

Kosmická sonda New Horizons prolétla v roce 2015 okolo Pluta a jeho měsíců. Dalších několik měsíců odesílala data na Zemi. Poté se uložila k delšímu spánku.

Nyní se už New Horizons připravuje na 1. leden 2019, kdy proletí 3500 km od tělesa Kuiperova pásu 2014 MU69. Objektu se neformálně přezdívá Ultima Thule. V době průletu bude planetka asi 6 miliard kilometrů od Země.

Vzhledem k tomu, že Ultima Thule není zrovna velké těleso a obíhá ve vzdálenosti 42 až 46 AU od Slunce, tak o něm nemáme šanci ze Země zjistit mnoho informací, které by NASA pomohly s přípravou. Nesmíme zapomenout, že půjde jen o velmi rychlý průlet, takže příprava je velmi důležitá.

Ultima Thule je velmi malé těleso, takže ani na snímcích z Hubblova dalekohledu toho moc neuvidíme.

Astronomové se proto vydali do Senegalu a Kolumbie. V noci na sobotu zakryje Ultima Thule jednu vzdálenou hvězdu.

Vědci se v Senegalu rozdělí do 21 skupin po třech a budou zákryt hvězdy pozorovat. Úkaz není pozorovatelný z libovolného místa na Zemi ale jen s velmi dlouhého ale také velmi úzkého pásu. Je to podobné úplnému zatmění Slunce.

Parametry úkazu (začátek, konec, délka zákrytu) se pro různá místa v pásu liší. Pokud získáte dostatečně velké množství měření z různých míst, můžete odhadnout tvar tělesa.

K podobnému zákrytu došlo už vloni v červnu a červenci. Viditelné bylo tehdy v Argentině a Jižní Africe.

Zatím víme, že Ultima Thule má okolo 30 km a má patrně velmi protáhlý tvar. Mohlo by se také jednat o těsnou binární planetku.

Zdroj: presse.cnes.fr