Družice BRITE_Heweliusz. Foto: LukaszKatlewa, CC BY-SA 4.0
Družice BRITE Heweliusz. Foto: LukaszKatlewa, CC BY-SA 4.0

Před pár měsíci se do vesmíru vydal malý CubeSat s názvem PicSat. Zaměřuje se výhradně na slavnou a jasnou hvězdu Beta Pictoris, kterou obklopuje disk z prachu a také planeta, jejíž oběh okolo hvězdy pozorujeme přímo.

CubeSat měří jasnost hvězdy. Pravděpodobnost tranzitu planety je bohužel poměrně malá, ale v těchto měsících by měla tranzitovat alespoň její tzv. Hillova sféra. Pokud má planeta měsíce, musí obíhat v této sféře.

Kromě CubeSatu monitorují jasnost hvězdy také dalekohledy v JAR a Austrálii v rámci kampaně bRing.

Beta Pictoris b sice z našeho pohledu před svou hvězdu nejspíše nepřechází, ale jen těsně. Kdyby byl sklon roviny její oběžné dráhy o necelé 2 stupně jiný, planeta by tranzitovala.

Obecně platí, že všechny planety obíhají okolo hvězd plus mínus v jedné rovině, i když výjimky (a dost extrémní) existují. Z tohoto důvodu je zde určitá šance, že by tranzity vykonávaly další případné planety, které obíhají blíže k hvězdě.

Na jasnost hvězdy se proto zaměřila další menší družice. Od poloviny března 2015 do června 2015 pozoroval Betu Pictoris nanosatelit BRITE-Heweliusz, který je polským příspěvek do družicové konstelace BRITE (šest družic, funguje pět).

Bohužel žádná tranzitující exoplaneta objevena nebyla. Astronomové ale mohou dát alespoň jistá omezení. Studie vylučuje planety větší než 0,6 Jupiteru s dobou oběhu kratší než 5 dnů, větší než 0,75 Jupiteru a dobou oběhu kratší než 10 dnů a konečně větší než 1,05 Jupiteru a dobou oběhu kratší než 20 dní.