Záhadný objekt u CS Cha. Credit: Ginski et al.

Astronomové se pomoci přístroje SPEHERE na dalekohledu VLT podívali přímým zobrazením na okolí dvojhvězdy CS Cha. Dvě mladé hvězdy obíhají okolo společného těžiště a obklopuje je disk z prachu a plynu. Hvězdný pár se nachází asi 600 světelných let v souhvězdí Chameleona.

Astronomové chtěli prozkoumat zejména disk z prachu a plynu a potvrdit velikost vnitřní výdutě. Disk má poloměr asi 55 AU. Okraj vnitřní výdutě se potvrdit nepodařilo ale její poloměr bude maximálně 15,3 AU (na obrázku níže je průměr – tedy 30,6 AU).

V médiích ale vzbudil největší pozornost nečekaný objev zdánlivého průvodce. Ve vzdálenosti asi 210 AU od obou hvězd se nachází další objekt.

Systém CS Cha. Credit: C. Ginski/G.A. Muro Arena

V případě přímého zobrazení nikdy nevíte, zda objekt v sousedství je skutečně reálně poblíž zkoumaného objektu nebo se do jeho blízkosti jen náhodně promítá. Vědci se proto vydali do archívu. Našli data z jiného přístroje na VLT stará 11 let a téměř 20 let stará pozorování z Hubblova dalekohledu. Díky nim mohli určit, že objekt je skutečně gravitačně vázán s dvojhvězdou. Okolo ní se pohybuje po výstřední dráze s excentricitou nejméně 0,3 AU, což  ukazuje na možní dřívější gravitační interakce.

Světlo z tohoto objektu je polarizované. Objekt nejspíše obklopuje disk z prachu nebo prachová obálka. Světlo je tímto prachem blokováno, takže je těžké určit jeho hmotnost. Odhad hovoří o 20 Jupiterech. Může se tak jednat o masivní planetu nebo poměrně málohmotného hnědého trpaslíka.

Zdroje: First direct detection of a polarized companion outside of a resolved circumbinary disk around CS Chauniversiteitleiden.nl