Mapa radiálních rychlostí. Hvězdy pohybující se od nás mají červenou barvu, hvězdy pohybující se k nám modrou. Credit: Gaia/DPAC/ESA

Evropská kosmická agentura (ESA) uveřejnila před pár dny druhou várku dat z družice Gaia. Jedná se o ohromný katalog hvězd čítající data o 1,3 miliardách hvězd a dalších objektů.

Vědci mají nyní k dispozici přesné údaje o paralaxe, vlastním pohybu a barvě hvězd, což samozřejmě pomůže i při výzkumu exoplanet.

Od družice Gaia očekáváme také objevy exoplanet a to zejména astrometrickou metodou, která zatím příliš úspěšná nebyla. Druhý balík ale obsahuje data jen za 22 měsíců od 25. července 2014 do 23. května 2016. Pro hledání exoplanet astrometrickou metodou budou potřeba data za několik let (ideálně více než 5 let).

Díky tunám dat můžeme v nejbližší době očekávat záplavu studií z různých astronomických oborů. První se objevily už pár hodin po uveřejnění dat!

Mě ale zaujala tato povedená animace. Hvězdné nebe sice vypadá poněkud staticky a hvězdám se říká stálice, ale ve skutečnosti je to úplně jinak. Hvězdy vykonávají vlastní pohyb. Na animaci je vidět, že i kdyby mohl Kepler pracovat v rámci své hlavní mise po opravdu dlouhou dobu, hvězdy by mu nakonec ze zorného pole doslova utekly!