Hubblův kosmický dalekohled. Credit: NASA

Hubblův kosmický dalekohled slaví narozeniny. Raketoplán Discovery odstartoval 24. dubna 1990 a o den později byl legendární astronomický přístroj vypuštěn na oběžnou dráhu.

Od té doby proběhlo pět servisních misí raketoplánů. Poslední se uskutečnila v květnu 2009 a zúčastnil se ji také Andrew Feustel, který dnes s krtečkem pobývá na ISS.

Během servisních misí se měnily nejen vědecké přístroje ale prakticky všechny komponenty a to včetně gyroskopů, které udržují orientaci dalekohledu v prostoru. Jen a pouze tyto servisní mise udržely dalekohled 28 let v provozu.

Dne 21. dubna přestal fungovat druhý ze šesti gyroskopů. Hubble využívá pro svou práci obvykle jen polovinu gyroskopů a teoreticky může pracovat jen s jedním.

Další servisní mise se už neplánuje a NASA v současné době ani nemá prostředky k její realizaci.

Je však dobré připomenout, že původně neměla proběhnout ani mise STS-125 v roce 2009. NASA ji zrušila po nehodě raketoplánu Columbia. V případě poškození tepelného štítu během startu by se totiž nemohla posádka uchýlit na Mezinárodní kosmickou stanici. Realita je značně jiná ve srovnání s filmem Gravitace. ISS a Hubble obíhají pod odlišnými sklony oběžných drah vůči rovníku a přelet mezi oběma nebyl raketoplánem možný.