Merkur. Credit: NASA/JPL/USGS

Astronomové objevili v datech z Keplera nový pekelný svět. Exoplaneta K2-229b obíhá okolo oranžového trpaslíka s periodou jen 14 hodin ve vzdálenosti 1,8 milionů kilometrů.

Díky měření radiálních rychlostí známe i odhad hmotnosti. Planeta má velikost 1,16 Země, ale hmotnost 2,6krát větší než naše planeta! Je zřejmé, že složení K2-229b nebude podobné Zemi ale spíše Merkuru.

Merkur je do značné míry obřím kusem železa, které tvoří 70 % jeho hmotnosti. Na silikáty připadá zbytek, přičemž u zbývajících terestrických planet ve Sluneční soustavě je to přibližně obráceně.

Výzkum podobných exoplanet je důležitý pro lepší pochopení, jak vlastně vznikají. Jednou z možností je, že planeta přišla vlivem obřích dávek záření od blízké hvězdy o svou atmosféru. Může se ale jednat i o výsledek kolize více objektů.

Teplota na denní straně K2-229b bude okolo 2000 stupňů Celsia. V tomto případě asi můžeme udělat rovnítko mezi rovnovážnou teplotou a skutečnou teplotou. Albedo planety sice jen odhadujeme, ale atmosféru, která by teplotu upravila, tento svět nejspíše mít nebude.

Okolo K2-229 obíhají ještě další dvě planety o velikosti 2,1 a 2,6 Země a oběžnými dobami 8 a 31 dní.

Hvězda se nachází 340 světelných let od nás v souhvězdí Panny.