Kepler-13 stvoří tři hvězdy a obří planeta obíhající okolo největší z hvězd. Credit: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Na exoplanetě Kepler-13Ab sněží. Nejsou to vločky z vody, ale z oxidu titanu.

Nadpis, že v atmosféře planety sněží opalovací krém, je sice mediálně vděčný, ale pozorování Hubblova dalekohledu mají podstatně hlubší význam.

Kepler-13Ab je horkým jupiterem, který je o 40 % větší a 6,5krát hmotnější než Jupiter. Obíhá okolo hvězdy, která má vyšší teplotu a je hmotnější než Slunce. Oběžná doba planety je jen 1,7 dní, takže je jasné, že bude mít vázanou rotaci a její denní strana bude pořádně rozpálená – asi 2800 K.

Po objevech prvních horkých jupiterů se zdálo, že všichni s teplotou nad 1800 K mají v atmosféře teplotní inverzi. Teplota v atmosféře s rostoucí výškou stoupá. Příčinou jsou některé látky, které se při těchto teplotách stávají plyny, absorbují záření hvězdy a tím zvyšují teplotu. Typickým představitelem je oxid titanatý (TiO).

V poslední době se ale ukazuje, že teplotní inverze nemusí být přítomná u všech horkých jupiterů. Kepler-13Ab je jedním z příkladů. Teplota s rostoucí výškou klesá.

U planety s vázanou rotací jsou mezi denní a noční stranou velké teplotní rozdíly, které se  atmosféra snaží vyrovnat, takže v atmosféře to opravdu hodně fouká.

Podle závěrů studie se zdá, že oxid titanatý je v atmosféře planety větrem odnášen na noční stranu, kde kondenzuje a doslova sněží do nitra planety.

Oxidy titanu se používají při výrobě opalovacího krému, který vám na noční straně bude samozřejmě k ničemu. Pochopitelně je to nadsázka, protože Kepler-13Ab je nejen horkým ale především obřím plynným světem.

Objevena v roce 2011

Exoplaneta Kepler-13Ab byla objevena v roce 2011 dalekohledem Kepler. Hubble ji pozoroval v dubnu a říjnu 2014 a to v době zákrytu – tedy v době, kdy byla planeta schovaná za hvězdou a také před a po zákrytu.

Mateřská hvězda je součástí trojhvězdy, což trochu komplikuje pozorování exoplanety, ale také to v tomto případě mělo výhodu, protože další dvě hvězdy tým využil jako referenci.

Kepler-13 se nachází 1370 světelných let od nás.

Zdroj: Evidence for Atmospheric Cold-trap Processes in the Noninverted Emission Spectrum of Kepler-13Ab Using HST/WFC3, HubbleSite