Credit: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Hubblův kosmický dalekohled určil albedo u teprve druhého horkého jupitera.

Astronomové se podívali na zoubek exoplanetě WASP-12b. Jeden z nejprozkoumanějších horkých jupiterů byl objeven před necelými 10 lety. Je o 40 % hmotnější a o 70 % větší než Jupiter a okolo své hvězdy oběhne za jeden pozemský den.

Vázaná rotace a blízkost k hvězdě samozřejmě rozpalují denní stranu na obrovskou teplotu asi 2500 K. Předešlé studie ukázaly, že se planeta postupně odpařuje.

Pomoci pozorování Hubblova dalekohledu se podařilo zjistit, že WASP-12b odráží jen asi 6,4 % záření své hvězdy. Jedná se tedy o pořádně tmavý svět.

Pro srovnání uveďme, že například obří planety ve Sluneční soustavě odráží asi polovinu slunečního záření.

Jak se albedo exoplanet měří? V principu je to jednoduché. Pokud exoplaneta tranzituje, tak se musí logicky během svého oběhu také dostat za hvězdu. Jak obíhá okolo hvězdy, mění fáze – podobně jako Měsíc. Exoplanetu natož její fáze samozřejmě nevidíme, ale víme, že krátce předtím, než za hvězdou zmizí, pozoruje plnou fázi. Totéž samozřejmě platí krátce poté, co se zase vynoří zpoza hvězdy.

V době plné fáze k nám přichází záření hvězdy a záření odrážené planetou. Jakmile planeta zmizí za hvězdou, tak pozorujeme jen záření mateřské hvězdy.

Výhodné je pozorovat celý úkaz ve viditelné části spektra, kde tolik neruší tepelné emise.

Zní to snadně, ale snadné to není. Je potřeba alespoň o řád přesnější fotometrie (měření jasnosti) než v případě pozorování tranzitu.

Není divu, že WASP-12b je teprve druhým horkým jupiterem se spektrálně proměřeným albedem. Poprvé se to povedlo u exoplanety HD 189733b, která je chladnější, ale odráží 40 % záření, což je docela zajímavý rozpor.

Zdroj: The Very Low Albedo of WASP-12b From Spectral Eclipse Observations with Hubble