Credit: Keele University

Občas se stane, že dva pozemští lovci tranzitujících exoplanet objeví exoplanetu nezávisle na sobě. V případě WASP-167b/KELT-13b se ale jednalo o spolupráci. Projekt SuperWASP pozoroval planetu mezi léty 2006 a 2012, KELT pak od roku 2010 do léta 2013.

WASP-167b/KELT-13b je hodně extrémní systém. Mateřská hvězda je hmotnější a větší než Slunce a také má vyšší teplotu (7000 K). Jedná se o jednu z nejteplejších hvězd s horkým jupiterem.

Planeta 1,6krát větší než Jupiter obíhá okolo hvězdy s periodou 2 dní. Zajímavé je, že oběžná doba planety je delší, než je doba rotace hvězdy, která činí 1,8 dní.

Oběžná dráha WASP-167b/KELT-13b je trochu neobvyklá, ale pouze ve srovnání s tím, co známe ze Sluneční soustavy. Okolo své hvězdy totiž obíhá pod značným sklonem a to dokonce retrográdně (tedy v opačném směru, než se hvězda otáčí). Vzhledem k tomu, že planety vznikají z protoplanetárního disku, v jehož centru se nachází rodící se hvězda, měly by obíhat plus mínus v rovině rovníku své hvězdy. U horkých jupiterů jsme ale zvyklí na to, že jsou roviny oběžných drah značně nakloněné.

Podle astronomů je mateřská hvězda také jednou z mála planetárních matek, u které byly objeveny pulzy. Prvním případem byla WASP-33. Hvězda pulzuje s periodou 86 minut a její jasnosti se mění o pár tisícin magnitudy. Vědci se domnívají, že přítomnost blízké obří planety hraje v pulzech hvězdy svou roli.

V případě WASP-167/KELT-13 bylo obtížné periodu pulzů přesně změřit, ale měla by být kolem 4 hodin.

Zdroje: WASP-167b/KELT-13b: Joint discovery of a hot Jupiter transiting a rapidly-rotating F1V starkeele.ac.uk